torsdag 11 april 2013

Felix nya skola

Igår var jag och hälsade på på Felix nya skola. Träffade rektorn och två ur personalen samt hon som är samordnare inom särskolan här i Västerås. Pga ett missförstånd eller glömska från min sida så hade jag missat denna träff helt vilket ledde till att Micke inte kunde följa med då han jobbar i Uppsala. Jag blev uppringd på em då de vill kolla att vi verkligen kom :) Klantigt men jag vet egentligen inte vems felet var. Vi har haft fullt schema senaste tiden så det är säkert jag som glömt tiden, har inget minne av att hon ringt...

Hur som helst! Felix ska gå på Ormkärrskolan (träningsskola) till hösten, sen vet jag inte mycket mer. Hela besöket kändes bra och jag är nöjd med det. Vi valde mellan Skallbergsskolan (träningsskola och grundsärskola) och Ormkärrskolan och det som vägde upp var att vi har förstått det som att de jobbar tightare mellan grundsär och den "vanliga" skolan där än vad de gör på Skallberget. Egentligen vet jag inte så mycket om skillnaderna men det spelar ingen roll, jag orkar helt enkelt inte grotta ner mig i detta utan kör på känn samt utlåtande av psykologen. Sen bor min syster brevid skolan och Felix känner till skolan då vi går på gympa där varannan söndag och de flesta barnen i gympagruppen går även på den skolan samt min systers ena barn och en kompis son oxå så några kända ansikten finns där. Skolan ligger dessutom ganska nära där vi bor även om Felix kommer att åka skolskjuts till och från.

Nu är det bara en massa papper och intyg som ska fixas och skrivas och skickas in och besök hit och besök dit, inskolning ett par gånger till våren och sen någon vecka efter semestern. PANG!

Om ni bara visste, ni som har barn utan funktionshinder, hur mycket extra pappersjobb det innebär att ha ett barn med funktionshinder. Tänk om man kunde slippa det och bara vara mamma! Tid som går åt till att ringa, ringa igen då personen är på sammanträde, springa på möte med kurator för att få ett "socialt intyg", kontakt med försäkringskassan, ringa ds-läkaren och be om ett intyg på att han faktiskt HAR downs syndrom (lika bra att vara säker så det inte har vuxit bort under året?), skolskjutspapper, skolsköterskepapper, ansökan till skolan, utlåtande från förskolan där han går nu och jag har säkert glömt nåt....

TID som skulle kunna läggas på Felix eller mina andra barn. Det är SÅNT HÄR som tar musten ur mig inte Felix <3


Tack till Malin som passade Jack under tiden utanför i lekparken så jag kunde gå på mötet!

2 kommentarer:

Therese sa...

<3 <3

Kerstin B sa...

Skönt att ni bestämt er, vi vacklar fortfarande.