onsdag 30 juni 2010

10 saker som hänt - 1 av 10

Nu kommer en sammanfattning av veckan som gått. Det har hänt lite smågrejer som jag vill berätta :)
.
Jag har bakat Dumlekladdkaka! Värd att prova! Av 10 vuxna föredrog 8 Dumlekladdkakan före vanlig kladdkaka.
.
100 g smör
1 påske Dumlekolor (120 g)
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
.
Smält smöret och låt kolorna smälta med. Rör ihop övriga ingredienser och tillsätt smör- och kolablandningen. Häll smeten i en smord springform. Grädda i 20 min i 175 grader. När jag tog ut min kakak kändes den riktigt lös men den stabbade till sig när den fick stå! Ät med grädde och gärna jordgubbar nu i sommartid!

Det var lite lustigt att den kändes mindre söt än vanlig kladdkaka trots att den innehåller mer socker i och med kolorna.

4 kommentarer:

E Hayman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
E Hayman sa...

Den där kakan är säkerligen svingod. Fast jag ska nog baka till en Polly kaka om nu mamma och pappa kommer hit. Men jag måste testa Dumlekakan nån dag.

Jenny H sa...

Det här måste testas!

Linda sa...

Mums vad gott det lät!