måndag 25 februari 2013

Psykologutredning

Förra veckan var vi i stadshuset för att få svaret på psykologutredningen som gjordes på Felix tidigare i år. Alla barn som ska börja i träningsskola eller grundsärskola måste utredas innan de får börja.

Psykologen hade varit med Felix en förmiddag på skolan och observerat honom i olika situationer. Hon fick se hur han fungerade i samling, vid påklädning, vid jobbarstunder osv. Hon hade även fått jobba med honom ensam. Felix hade en bra dag och hade visat sin bästa sida, vilket naturligtvis kändes bra.

Hon hade kollat på hans adaptiva sida, det vill säga hans förmåga att kunna anpassa sig till yttre och inre krav och på så sätt hantera vardagen.

Hon bedömde honom till 2-2,5 år vilket naturligtvis känns helkonstigt på ett sätt eftersom han fyller 7 på torsdag! Å andra sidan är han inte så mkt större i sinnet, språket, finmotoriskt osv.

Det hon framhöll var ändå just språket och hans sociala sida vilket kändes bra. Jag skiter fullständigt i om han kan plocka pärlor på en bra sätt, bättre att kunna göra sig förstådd.

Rekommendationen blev träningsskola till hösten vilket jag tror det blir.

Psykologen undrade över vårt drömscenario och jag menade på att om det stod en hel klan på Hökis som ville kämpa för att Felix ska gå kvar här ute och alla skulle göra sitt yttersta för att få det att fungera, då hade han nog fått gå kvar. MEN det vet vi ju alla hur det är med personal och pengar osv, det räcker ju inte att personalen vill. Sen tror jag att vi som föräldrar skulle få dra ett stort lass om han ska gå här ute och jag orkar inte det. Det ska dock nämnas att personalen här ute GÖR ett toppenjobb och jag tror att han lämnar ett stor tomrum efter sig (jävla skit jag gråter)...

Hade gärna haft honom kvar på Hökåsenskolan men det känns orättvist att han som bedöms vara 2,5 år ska gå i en klass med 25 normalstörda 7-åringar.... Sen orkar jag inte "hålla på", jag litar på personalen både här och i stan och blir det inte bra ska jag se till att det blir bra!


- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar:

emma sa...

vilken träningsskola ska lillen går på då?