fredag 26 juni 2009

Felix - smartare än jag tror...

Jag kommer på mig själv ibland att tycka att Felix inte förstår någonting, eller iaf inte så bra eller mycket som han egentligen gör. Man märker oxå ibland på omgivningen att de inte vet vad han kan, ställer för låga krav osv. Ofta tror andra oxå att han inte klarar av saker så bra motoriskt men det gör han oftast. Han har jättefin balans, klarar trappor galant, springer i backar både upp- och nerför, klättrar på staket alldeles för bra.... osv.
Idag stod Felix och tittade på Trazan och Banarne. Rätt som det var sprang han ut i lekstugan och kom tillbaka efter någon minut med pizza, pizzaspaden, stekspaden och ketchup. Jag undrar om det var ren tur eller om han tänkte att de sakerna liksom hörde ihop?
.
En annan sak som är rolig med Felix, som jag egentligen aldrig trodde han skulle fixa när han bara är 3 år, är han oftast kan tala om vad han vill genom tecken, ord och ljud. Här om dagen kom han och tecknade banan, du vill ha banan sa jag, NEJ!, sa han, Bulle? frågade jag (tecknen för bulle och banan är väldig lika när Felix gör dom), NEJ! (han älskar bullar och hade kunnat sagt ja men det var ju inte det han menade. Jag funderad en sekund vad det kunde tänkas vara som han menade. Då satt han händerna vid munnen och skriker: AAAAAAAAAAAAAAAA!! Pling! Han ville ju titta på Trazan och Banarne som är nya favoriten här hemma. Ibörjan på varje avsnitt så ropar Lasse Åberg precis så och vi brukar härma honom. Han är inte dum den där Felix!


2 kommentarer:

Kerstin B sa...

Visst är det jobbigt när man ständigt blir överbevisad att man tror för lite. Hur ska man egentligen göra för att läsra sig att inte bli förvånad?

Heja Felix!

Marika sa...

Känner igen det där! Man tror att dom klarar mindre en vad dom gör!

Har ni det bra annars i den härliga sommar värmen? visst är det härligt att sommaren äntligen är här!