torsdag 24 maj 2012

Skolan

Igår tog jag ut en kontaktdag och tog med mig Felix och hälsade på i skolan. Han gillar att vara där. Vet dock inte hur mycket han förstår ang framtiden? Förmodligen ingenting.

Vi hade med oss Malin från förskolan, vad svårt det är förresten att vara med som förälder samtidigt som Malin, VEM bestämmer? Ha ha...

Vi var med på gympan, utlek och fruktstund/sagoläsning. Det gick ok, men det är ju som Malin säger: Skolan måste forma honom direkt och inte låta honom få göra som han vill... Det beror oxå på vem som blir resurs? Hur mycket kan man kräva att den kan? De kommer bli tvungna att dela upp gruppen en del gissar jag... Jag fick oxå frågan om vi tänkt klart ang detta, det kändes inte bra. Tvekar personalen, tvekar jag. Kan andra barn med Downs syndrom gå integrerat kan Felix. Vi får helt enkelt se till att det funkar men det kommer bli tufft. Det känns som om det kommer krävas en resurs med erfarenhet men var finns den? Jag har namngett personer men rektorn har inte kollat upp någon av dom. Just NU känns det inte bra. Möte på måndag, socialpedagog från hab följer med.

Personalen står lite handfallen: Hur gör man? Vad kommer krävas? De har inte haft något barn där tidigare med downs och de kan naturligtvis inte veta men VEM ska se till att de vet det? Jag som känner Felix? Rektorn? Vem ordnar allt?

Jag blir så trött, skiter i det här och sover istället! Ska snart gå upp igen för ett morgonpass på Factor, det kan jag åtminstone hantera! Pöss!


- Posted using BlogPress from my iPhone

4 kommentarer:

Skolgatan sa...

Fy vad jobbigt,det kommer säkert lösa sig till detbästa men det vore ju skönt att veta innan starten vem som ska ha hand om han.

ylvisen sa...

Japp, jag håller humöret uppe :)

Jenny H sa...

Usch det känns riktigt jobbigt det där. En mycket bra inlägg du skrivit som jag tror är en bra beskrivning på en skolstart. Något "nytt" och "annorlunda" kommer in i skolans värld (ur lärarnas synvinkel) och det skapar endel osäkerhet och ibland ovilja hos personalen. Låter hårt men tyvärr ser verkligheten ut så. Man behöver vara tuff och bestämd som förälder vilket känns så jäkla trist! Ni har nog med allt annat, såna här saker tycker man ska kunna ske lite per automatik men tyvärr är det nog inte den verklighet vi lever i. Tycker Malin sa några kloka ord ang att skolan ska forma Felix direkt. Det är jätteviktigt!! Men en utmaning för den nya resursen. Hur klarar man att ställa "krav" och ge rätt utmaning till ett barn man inte känner och tidigare har jobbat med?
Förstår att tankarna är många men ni är så medvetna om allt och ni är kloka föräldrar så jag är säker på att allt kommer gå bra!!!

Kramar från mig!

ylvisen sa...

Tack Jenny!!!