torsdag 29 juli 2010

10 saker som hänt - 2 av 10

Har glömt att berätta om när jag var och träffade den nyblivna mamman från Somalia! Funderade lite hur det skulle gå och vad jag kunde bidra med :) Vi träffades utanför ICA Viksäng och gick en promenad på kanske en timme. En liten söt flicka hade hon som sov så gott under hela promenaden. Hon hade lite funderingar och undrade hur vi haft det och hur vi hade det idag. Jag kände igen mig i massor av hennes frågor och funderingar och kunde svara och förklara ganska bra tror jag. Hon var kanske tio år yngre än mig så jag fick känna mig lite gammal :) Jag tycker det gick bra, hon pratade bra svenska och jag tror att hon fick svar på det hon undrade över.

Jag hade en fråga till henne med som jag hade funderat över... Finns det barn med ds i Somalia och isf vad händer med dom. Hon sa att det inte fanns, man såg dom iaf inte. Hon trodde dock inte att det fanns barnhenm där ds-barn placerades osv, hon hade aldrig hört talas om det. De barn/vuxna med ds som hon kände till var inte födda i Somalia.

Vi ska höras igen till hösten! Nu ville hon bara vara mamma, helt rätt inställning!

1 kommentar:

Carina - den gråa pippin sa...

OJ! Det hade jag ingen aning om!!! Vad kul. Hur gammal var lilltjejen? Kontaktade BB dig?
Gu så spännande.