fredag 2 juli 2010

Saker som hänt - 9 av 10

Jag har bakat Skärgårdrutor till tanterna på jobbet så jag kunde gå på semester i lugn och ro! Vi har en trevlig tradition att de som går på semester bjuder på lite extra gott till frukostfikat!

•50 g jäst
•½ dl olja eller flytande margarin
•5 dl mjölk
•1 msk brödsirap eller annan sirap
•2 tsk salt
•7 dl rågflingor
•4 dl rågsikt
•ca 4 dl vetemjöl
.
Gör så här:
Smula jästen i en degbunke. Ljumma mjölken och matfettet till 37°C. Häll lite av degspadet över jästen tills rör tills den är upplöst. Rör ner resten av degspadet, sirap och salt.

Blanda i rågflingor, rågsikt och det mesta av vetemjölet. Arbeta degen för hand eller med maskin tills den släpper degbunkens kanter. Strö lite mjöl över degen. Låt den jäsa övertäckt ca 30 min.
.
Ha ut degen i en långpanna, tryck ut degen med mjölade händer så den täcker hela plåten. Nagga degen och skär den i rutor, 6x6 cm, med en sporre eller kniv. Jäs den övertäckt ca 25 minuter.
.
Grädda mitt i ugnen i 225°C, 15-20 minuter. Med varmluft i 200°C, ca 20 min. Låt brödet svalna något. Bryt isär rutorna och låt dem svalna under bakdukar så håller de sig saftiga.
.
Jag hittade inga rågflingor på affären så jag använda gramhamsmjöl och havregryn + att jag även hade i 1 dl solroskärnor.

2 kommentarer:

Skolgatan sa...

Om vad mycket du gjort,kul att läsa! Stackars Felix,såg inte skönt ut med allt gegg. Duktiga du med din träning,så snygger! Kram

Malin sa...

Ser goda ut, receptet sparat =)