måndag 20 september 2010

Kanske skulle skaffa en snygg pottfrilla?

När jag åkte hem från jobbet såg jag en ds-kille på kanske 25-30 år och dennes mamma (?). Han hade vanliga jeans och en tröja, mamman såg ut som en kvinna i 60-års åldern gör mest. Sen höll jag på att smälla av, vad hade killen för j...a väska, jo en riktig pensionärsväska på hjul, en sån som man drar, köpt på 70-talet! Varför hade han inte en cool converseväska eller liknande? Måste alla morsor med vuxna ds-barn tuta i dom samma mode som dom och deras män har? I somras såg jag en annan ds-man som också gick med sin morsa och han hade sandaler som var i klass med sånna som 80-åringar har... Varför?

Tanken slog mig senare att de kanske var på väg till affären och killen var snäll och drog sin mammas väska men ja ja, synen är tyvärr inte ovanlig...

När Felix föddes sa min syrra vid ett tillfälle: Ja Felix kommer iaf inte att komma i gamla, fula, för stora kläder, det kommer aldrig Ylva att tillåta. Jag handlar inte bara märkeskläder till Felix, absolut inte, men ska vi iväg ser jag till att han ser bra ut. Många har ju en bild i huvudet när de tänker på hur barn och vuxna med Downs syndrom ser ut och den vill jag ha bort!! Tyvärr stämmer den dock ibland...

Jag känner själv att jag inte stämmer in på den bild som många har i huvudet när man tänker på mammor som fått ds-barn. Det är ju lättare att ändra sig själv än att få andra att förstå att bara för att man har fått ett barn med ds har man inte pottfrilla, fjällräven-ryggsäck och manchesterbyxor....

Imorgon tisdag ska jag klippa mig, får fundra på frisyrvalet....

Inga kommentarer: