tisdag 13 december 2011

Nyttiga nötkakor

Hittade detta recept hos Suz, nyttiga nötkakor! Helt ok för den som vill ha ett bra alternativ till kaffet.

Jag gjorde min egen variant för att göra av med hela nötpåsen.

1 påse hasselnötter
Ca 10 torkade aprikoser
1,5 äggvita (hade nog funkat med 2 vitor)

Mixa allt till en smed/deg och forma till bollar. Lägg på en plåt och tryck med en gaffel. Grädda ca 10 min i 150 grader. Det ska bli 20-25 st men jag fick det bara till 19 st fast jag hade mer smet... Gjorde mina alltså lite större vilket gjorde att det behövdes gräddas lite mer. Tror oxå att man kan öka värmen lite mer eller så har jag en dålig ugn.


Ovan ser ut som en köttbulle men smaken blev helt ok, går att klämma ett par som ett mellanmål!





- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar:

Suzan sa...

åååhh.. nu blev jag sugen på flera!