torsdag 14 april 2011

Tack snälla för kommentarer!

Kommentarer till inläggen är bloggens syre!

Idag känns det lite lättare att vara en mamma med dåligt samvete, jag vet ju att jag inte är ensam med dessa tankar. Det som irriterar mig är dock att jag är så medveten om att jag kan vara bättre, eller jag kan göra saker bättre... Jag kan sitta och tänka att "nu skulle vara ett bra tillfälle att plocka fram det ena och det andra" men väljer att plocka undan på diskbänken istället.

Jag försöker tänka att han får sin träning på förskolan och det FÅR han, men det är lite hattigt där med personal och kontinuiteten är kanske inte alltid den bästa när det är många inblandade. MEN Felix älskar sin förskola och sina fröknar och jag tvivlar inte på att de gör det som de ska med Felix. Det är inte alltid så lätt att göra det som är planerat med Felix heller, DET vet jag! Herre gud, egen vilja har han i alla fall gott om. Just nu är han inte så träningssugen heller, men vi jobbar på heja, heja!






Jag är oxå väldigt bra på att planera in MIN träning men att få till sånt jag inte har lust med går inte riktigt lika bra.... Rätt vanligt va?

3 kommentarer:

Ann-Charlotte sa...

Visst är det vanligt att det roliga går först!

Vi jobbar inte med några förberedda övningar hemma. Vi pusslar, spelare spel och läser böcker - på samma sätt som vi gjort med storebror. Det finns ingen chans i världen att vi skulle hinna/orka/få Malin att vilja "jobba" mellan middag och läggning. Och på helgerna behöver vi bara vara familj. Så tänker vi!

Jag lägger planeringstid med förskolan och tillverkar träningsmaterial. Men materialtillverkningen har tagit stryk under min pluggtid, det får jag erkänna. Dåligt samvete? Javisst! ;)

Jenny H sa...

Ja du ylva... Huvudet på spiken så att säga... Att få till det där som man inte riktigt har lust med är nog supervanligt! Jag är expert på att "ge upp" inför trista måsten. Alltså skjuta upp till morgondagen.
Detta har medfört en stor inre stress hos mig och jag har fått hjälp med detta via en stresscoach! Superbra! Jag har lärt mig planera saker och prioritera rätt. Jag har även lärt mig vad det värsta som kan hända är om jag hamnar utanför min planering osv. Nyttigt.
På jobbet måste jag ha struktur. En tydlig struktur. För min egen skull. Jag har diverse scheman på dagsritiner och veckorutiner. Jag lägger alltid träningen med tjejerna samma tid varje dag. Allt har en given plats och det är så jag måste ha det för att jobbet ska flyta på och för att jag ska fixa att upprätthålla en bra nivå för flickorna och även mig själv. Låter luddigt och svamligt va? Fast i mitt huvud glasklart :)!
Hemma funkar jag likadant. Jag hatar att städa ( men älskar när det är rent och snyggt!). Jag hatar att tvätta. Osv osv.. Därför har jag bestämda städdagar och bestämda tvättdagar för då vet jag alltid från dag till dag vilka uppgifter som väntar mig den dagen.
Ja jag är lite av en ordningsmänniska men det är för att det inte ska bli kaos i huvudet för blir det det så slutar jag fungera och jag hamnar framför tvn...

Så, idag är det torsdag vilket betyder städdag så nu ska dammtrasan fram!

Kram!

Marica sa...

Du är en toppenmamma Ylva!!! Jag är impad av dig och avis att du hinner träna så mycket - men jag tycker att det är jättebra att du gör det för du mår bra av det och blir en gladare människa :) Så tror jag i alla fall ;)
Jag har inte koll på vad man skulle kunna arbeta med för färberedande övningar och vad ni behöver träna och så men att bara göra vanliga saker som att läsa en bok, pussla, spela spel, prata, leka osv är ju en träning i sig! Och brorsorna lär sig ju mycket av varandra vilket oxå blir träning :)
Jag tycker i alla fall att du är väldigt duktig och att ni gör mycket för barnen på olika sätt!!! Dåligt samvete har nog alla föräldrar då och då men då tänker man ju till i alla fall och det kan vara nog så viktigt!
Kör på som ni brukar - jag är övertygad om att det är bra!!! Kram på dig!