torsdag 30 april 2009

Varför blir det fel?

Det senaste halvåret har vi spenderat mycket på apotek, vårdcentraler och Mc Donalds. Vi har haft streptokocker i omgångar hela familjen, Felix har varit värst drabbad. Gångerna har varit många då vi inte orkat laga mat och Mc Donalds har då fått extra klirr i kassan. Något jag noterat är att både apoteket och Mc Donalds verkar ha stora problem med huvudräkning, läsa text och sedan leverera rätt. Under det senaste året har vi dock lärt oss att alltid titta i påsen om de stoppat i rätt antal hamburgare eftersom det nästan alltid blir fel på Mc Donals på Stenby i Västerås. Jag tror nog att det har Sveriges mest klantiga personal, det är sällan det blir rätt där faktiskt.
Efter ett antal besök på apotek överväger jag nu att kontrollerar recepten innan jag lämnar doktorn och vårdcentralen. Av de kanske sex senaste recepten vi har fått utskrivet har 4 varit fel! Jag fattar inte hur det är möjligt! Apotekspersonalen får alltid fråga kollegor, ringa doktorn, ställa tusen frågor till mig om vikt och tidigare intagna mediciner osv. Ikväll har vi varit till jourcentralen med Jesper som hastigt insjuknade i feber, på ca 30 min var han helt däckad med frossa och ont i halsen. Eftersom Felix fick streptokocker verifierat igår var det lika bra att åka in även med Jesper. I bilen på väg hem funderade jag över hur 60 ml ska räcka i 10 dagar när han ska ha 7 ml om dagen. När jag gick i skolan var 7 x 10=70, hur mycket blev det i er skola?


4 kommentarer:

Kerstin B sa...

Ja man slutar aldrig att förvånas. Satt å väntade på apoteket i nästan 1 timma i tisdags. De ahde ett helmysko system. Fick först stå i vanlig kö typ 10 nummer innan mig när det var jag och sa att jag skulle ha kåvepenin så sa de att jag fick sätta mig igen å vänta på att mitt nummer kom upp igen, ja ja de blandadr nog till suspen. Mitt nummer igen, ja ha du ska ha kåvepenin vänta här så ska jag gå blanda.... Längtar tills dess att apoteket är provatägt för segare än det är nu är svårt att få det...

Hoppas Felix kryar på sig och att ni andra håller er friska.

Ha de gott
Kerstin

Marica sa...

Gud va skönt med någon (mer är mej) som har reflekterat över detta! Mc Donalds i Skövde är lika "duktiga" som i Västerås, kanske är deras policy ;-) Och recept är ofta fel... det är precis samma som att man alltid får vänta på sin tur både på biblioteket och apoteket även fast det inte är nåt folk och att man alltid väljer den kassan som tar längst tid när man handlar. . . .
Ha en skön helg och hoppas att ni/barnen kryar på er!
Kram!

stina sa...

HAHAHA jo nog sjutton va de 70 allt,men som jag sakt förrut lita bara på dej själv kontrollera alltid allt..Krya på er

Carina - den gråa pippin sa...

Ha ha ha, jag förstår fullt och friskt att man reagerar på kösystemet. Det har jag gjort ända sedan det infördes - på alla apotek i sverige för att man ska jobba lika. Jag vet även hur de tänker och varför de gör på detta vis - två köer. Jag är SÅÅÅÅÅÅ glad att jag drog mig bort från farmacevtyrket och sysslar med det jag gör idag.

Sen funderar jag lite på om de även har fått andra regler när det gäller mängden medicin. På "min tid" hade jag kollat vikten så att dosen per dag stämde. Om mängden sedan var fel så ändrade jag till det som behövdes, i det här fallet en flaska på 100 ml - om det nu finns kvar. Annars lämnar man ju alltid ut så att det räcker kuren ut. Om det är sista dosen som inte blir exakt antal ml så är det ok. Det är inte det avgörande i denna läkning.

Jag säger bara:
-Det var helt klart bättre förr!