tisdag 7 juli 2009

Metropoolen Avesta

Idag har vi varit på dagsutflykt till Avesta. Såg på nätet igår att det hade ett badhus där som verkade roligt! Det tar ungefär en timme att åka dit härifrån, helt ok!

Det fanns en liten "strand", en "bana" man kunde åka med hjälp av vattnet som var väldigt strömt. Två bubbelpooler, en liten barnpool, en supervarm bassäng och en vanlig stooor simbassäng. Det fanns oxå en vattenrutchbana, Magic eye, som var 78 meter lång och riktigt rolig. Man satt i gummiringar och fick så där lagom fart, en del av banan gick utomhus fast det enda man märkte av det var att det blev lite kallt. Jesper kunde åka själv och även Felix kunde åka om han satt i knät på Micke som satt på en ring. Han tyckte det var riktigt roligt och de åkte säkert 10 ggr.

Vi var där själva med tre barn och är nu helt slut när vi väl kommit hem! Felix höll på att ta kol på mig ett tag när vi skulle gå och duscha. Han fick för sig att han skulle gå till pappa, han förstod nog inte att han och brorsorna oxå hade gått för att duscha. Han var helt vild, helt tokig! Hade god lust att låsa in honom i ett skåp för att kunna klä på mig själv, ja jag menar faktiskt det även om jag så klart aldrig skulle göra det. Han skrek, grät, sparkades, slogs, ålade. Ibland blir Felix så där galen, det går inte att prata med honom, inte få honom att lyssna, INGET fungerar förutom att låta honom få som han vill. Jag kände hur folk tittade, alla var knäpptysta, jag undrar vad dom tänkte? Jag fick hålla i honom allt vad jag hade å han är stark min Felix, som en björn! Ett riktigt kraftpaket. Fick till slut på honom hans tröja, blöjan slet han sönder. Jag fick på mig det mest nödvändiga och kunde ta mig ut därifrån till en bänk utanför. Till slut lyckades jag få på honom blöjan som jag lagade med en påsklämma, och hans byxor. DÅ tog hans krafter slut, ville sitta i knät, hulkade och blev tung som en säck, slapp och borrade in huvudet mot mig och ville bara kramas, lilla gubben. SEN kom äntligen pappa och brorsorna och då var det full fart igen, att han orkar! Det var nära att jag inte orkade men va sjutton gör man....

Sen blev det kebabtallrik och pommes och alla var glada igen.

Mickes faster Gerd bor i By kyrkby som ligger två mil utanför Avesta, vi passade på att hälsa på henne och hennes sambo Nils på hemvägen, fick rabarberpaj med vaniljsås. De bor i ett hus alldeles vid vattnet. De har ett liten atelje vid vattnet där de målar tavlor och spelar kort. De har en sån där vedeldad vattentunna nera vid bryggan. De är 75 respektive 81 år, tänk att få ha det så där på ålders höst!

Den lilla röda stugan är ateljen nere vid vattnet.


4 kommentarer:

Linda sa...

Tack för tipset ang Avesta, lät inte alls dumt! Vilken härlig familjedag ni haft.
Kram kram

cpmamman sa...

Hej ylvisen och felixen. Jag har blivit förjäkla dålig på att kommentera. Men jag läser med jämna mellanrum om er. Det ska du veta. Hoppas att sommaren är bra för er. Varm och blöt. Blöt får stå för bad.

Unknown sa...

låter spännande man kanske skulle ta sig dit! kram Linda

Marica sa...

Mysigt! Min farfar bodde i Avesta när han levde så jag har varit där två gånger :-) Ses på fredag, kram!