torsdag 30 juli 2009

Tacolasange a la Vanheden

Det var länge sedan jag bjöd på ett recept. Kosten nu under semestern är inget jag skryter om direkt... Ingen ordning på något och vågen visar uppåt. Jag börjar jobba om en vecka och är faktiskt riktigt sugen på matlistor, matlagning, träning och ett sundare liv! Tränar gör jag nu med men med intaget av mat, fika och godis är för på tok för stort för att göra märkbar nytta. Hur som helst så är det lika bra att moffa in i det sista! Eller hur?

Vi har haft besök från Sveriges sämsta Kommun, Bromölla! En familj med en ds-pojke som är 10 månader äldre än Felix. Vi har träffat dom tidigare på ett läger, familjeträffar osv. Pappan i familjen har släkt i Arboga så när de var i krokarna kikade de förbi här. Trevligt!

Vi åt tacolasange som Mamma M fixade iordning, bjuder på det receptet:

Tacofärs ca 500 gr (räcker till två "tårtor"). M gör alltid på fläskfärs.
2 msk chilisås
125 g philadelfiaost
4 tortilliabröd (tror hon använde medium)

Gör tacofärsen som vanligt och blanda i Philadelfiaosten. Varva köttfärsen mellan bröden. Toppa översta lagret med riven ost och hackade tomater. In i ugnen ca 20 min i 200 gr.

Gott med majs, tropical salsa och cremefraische. Riktigt gott var det och brödet blev som pasta! Hann inte få någon bild, vi var rätt hungriga :)

Melvin och Jack kollar på TV.

Tillbaka till kommunen. De har fått kämpa för i stort sett allt som rör Melvin, förskola, bostadsanpassning, Karlstadmodellen mm, mm. De har varit med på tv och i tidningar och deras "fall" ang Melvins förskola har blivit jättestort. Tack vare att de orkat kämpa kanske det kan bli en förändring i denna trångsynta kommun som drivit en familj till vansinne. Tack till familjen Vanberg som förhoppningsvis orkar kämpa vidare för en förändring så även andra familjer med funktionshindrade barn kan få en bättre tillvaro. Det blir bara mer och mer konstigt varför det är så otroligt olika alla kommuner i Sverige, vi bor ju ändå i samma land.

3 kommentarer:

Sara sa...

Tänk så gott det är med mat :-) Lät väldigt gott, kopierar jag direkt..

ylvisen sa...

Varsågod! Kan tänka mig att lite rödlök och guacumole är fint till!

Skolgatan sa...

Spännande med Vanheden-recept:-)