fredag 9 mars 2012

Ensamflytt - igen?

När Felix flyttades från småbarn till 3-5-års avdelning flyttades han ensam, de andra barnen började på en annan avdelning. Det berodde på en massa saker som jag inte kommer ihåg nu...

Nu när Felix till hösten ska börja förskoleklass verkar det som att situationen upprepas till mitt stora förtret! :( Av vad jag HÖRT kommer Felix dagiskompisar ÖNSKA "den andra sidan" mot vad Felix kommer gå. Inget är dock bestämt och jag hoppas på att de andra föräldrarna kanske kan nöja sig med att dagisgruppen håller ihop och att det spelar mindre roll vilken "sida" de hamnar på.

Felix är ensam kille från sin dagisgrupp och tjejerna där har alltid tagit lite hand om honom <3 Felix träffar visserligen andra barn från andra avdelningar när de har grupper "över avdelningarna" så alla blir inte främlingar men ändå. Det är ju faktiskt så för de tjejerna oxå. Sen är det ju så att efter 3 dagar hittar de nya kompisar och sen spelar det inte någon roll med vem man flyttades upp med. Ni förstår va? Det är ju viktigt för mig att Felix blir en i gänget och känner trygghet (precis så som det är för de andras barn och föräldrar vilket jag är fullt medveten om). Dock är ju situation lite speciell med Felix och ingen blir gladare än jag, ja möjligtvis Felix, om han får flyttas upp med "sina tjejer"!

Svårt vad som ska vägas in och vem har rätt att få sin önskan igenom? Hur viktigt är det att barnet hamnar på den sidan där man har syskon?

Hur mycket ska man orka bry sig?


- Posted using BlogPress from my iPhone

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ylva, Felixs kompis Amandas mamma här:) Hittade hit via Pillans blogg! Vet inte vilken avd du syftar på men Amanda kommer förhoppningsvis att gå på Regnbågen av precis den anledningen som du skriver, att storebror går på den sidan. Så är det Regnbågen Felix ska gå på så får han iaf sällskap av Amanda:)) Hälsningar Johanna

ylvisen sa...

Åh Johanna va glad jag blir!! Du är den enda jag inte träffat på av föräldrarna men jag antog i min svacka bara att ni oxå tänkte stjärnfallet. Felix kommer gå på regnbågen och jag hoppas att alla tjejerna hamnar där men jag är glad även om det bara blir Amanda!!

Kram Ylva

ylvisen sa...

Förtydligar mig då jag nog har fel, han flyttades som ensam kille till Linnean, tjejerna hade han med sig <3

Anonym sa...

Om vi får som vi vill så kommer dom att gå ihop:) Undrar just när man får antagningsbeskeden, ska nog logga in på Vås stad å kolla om dom har skrivit ngt där. Ja just det ensam kille var han ju när dom började på Linnean. Jag har alltid tyckt att det har varit lite skev fördelning av 06:na. Svackor har vi alla och vi måste få ha det!! Trevlig helg, Kram Johanna Amandas mamma

ylvisen sa...

Antagningsbesked? Menar du besked ang vilken avdelning? För plats har de ju. De har första träffen med dagis ang avdelning v 12.

Ja jag håller tummarna för att allt blir BRA!!

:)

Anonym sa...

Ja precis menar vilken avdelning;-) Aha då behöver jag inte känna mig stressad, tänkte att det bara var vi som inte visste. Jag hoppas oxå det blir toppen:)) Sen måste jag ge dig en eloge för ditt tränande, gisses vad du är duktig:) Önskar jag kunde finna tillräcklig motivation, skulle verkligen behöva det. Kram Johanna