fredag 20 april 2012

Göteborgsvarvsstatus

Det är tre veckor kvar innan jag åker till Göteborg för att springa Göteborgsvarvet. Ska bli så roligt. Dock har ett par "skador" hämmat min träning senaste tiden. Det började med baksida lår och ischiasnerven som låg i kläm, den har jag dock fått hyfsat ordning på med hjälp av stretch efter besök hos sjukgymnast. Sen fick jag ont i ett knä efter en kontring på en handbollsträning, det har gett med sig med tiden och eftersom jag inte gör några snabba ruscher på löparbanan ska det inte vara några problem. Sen sprang jag två 20-kilometersträningspas med bara fyra dagars vila emellan vilket gjorde att jag fick ont i vaden/hälsenan igen, var likadant förra våren... Uppenbarligen har jag slarvat med tåhävningarna.... När vi var i Idre över påsk hade jag Felix på axlarna (hur dumt var inte det egentligen?) och kände vid ett tillfälle när han lutade sig framåt att nacken "drogs ut". Det har lett till en knöl som gör ont och stör, känns väldigt olustigt! Har en tid idag hos samma sjukgymnast som ovan för att knacka till detta! Dock ett störande moment!

Nu har jag vilat från löpningen sedan i lördags (bortsett från en kortare vända hem från jobbet i måndags) och hoppas att vaden känns bättre. Ska test att springa imorgon men det blir inte 20 km, kanske lite fartlek på cykelbanorna över åkrarna! Jag känner inget i vaden när jag går, cyklar, går i trappor osv. Kände ingenting igår på passet på Factor Functional Gym. Jag har varit duktig och gjort tåhävningar och idag när jag är hos sjukgymnasten ska jag passa på att fråga om vaden, eller höra om han har nå tips. Jag hoppas verkligen att han har tid att klämma och känna lite!

Bilden nedan är tagen på Blodomloppet 2011 när jag gjorde min bästa tid på 10 km någonsin 45:47. Lite dålig kvalité på bilen strunt samma!

3 kommentarer:

Always want runnerlegs! sa...

Ylva, så surt, men håller alla tummar här att du ska bli skadefri resten av året och du, det kan hända mycket på 3 veckor!
Grunden har du ju redan lagt och lovar dig att det kommer att gå bra.
Ha en skön helg du och hoppas du får till ett bra pass, det behöver man för löparsjälvförtroendet :). Kram!

ylvisen sa...

Alldeles precis Linda! Tack!

Ja nu blir det kortare kvalitétspass istället, jag orkar 20 km ändå!

Tack det samma! kram

Always want runnerlegs! sa...

Det är klart att du orkar, nu är det tempot som ska vässas ;). Kram!