söndag 23 november 2008

Himla ungar, sov!

Egentligen ska jag inte klaga, det finns många som har det värre. Vår situation är högst vanlig och inget är konstigt men det är så jobbigt att inte få sova!

Felix somnar utan problem vid 19-tiden, somnar själv med Karlsson vid sin sida. Jack somnar oftast kort där efter utan större protester. Jesper lägger sig vid 20.00, vi brukar läsa en bok, han somnar på fem min. Micke och jag turas om att lägga Felix och Jesper och det fungerar oxå bra. Felix vaknar varje natt och kommer in till oss, ibland ligger han och sparkas och rullar men man kan lägga honom ner med nappen och han ligger kvar, han är aldrig ledsen. Jack vaknar ett par gånger och vill ha välling 1 gång/natt, oftast somnar han om direkt efter att han har druckit vällingen, i sin egen säng. Jesper sover oftast hela natten utan att vakna. Det låter ju hur bra som helst, så vad är då problemet?

Jesper vaknar allt oftare på nätterna, han ser skelett, ser händer, är törstig och kan inte somna om. Jack vaknar och får välling och somnar inte om, han ska ligga PÅ mig eller i bästa fall bredvid. Jag kan inte ha honom på insidan eftersom Felix säkert redan ligger där och jag vågar inte ha dom ligga så. Alltså får han ligga på utsidan en dm från kanten och hur bra sover man då? Han nyps och rivs och ska stoppa in fingrarna i munnen på mig. Han somnar om och jag lägger tillbaka honom i sin säng, det går tio sekunder och han är vaken igen... Felix sover eller är iaf tyst och sköter sig hyffsat men i kombination med Jack så blir han oxå ett problem. Jag går och hämtar välling till Jack, han tassar efter, går jag på toa hör man snart små fötter. När sen alla sover ligger jag där och stirrar i taket och tänker att nu vore det ju perfekt att sova! På morgonen har Micke ingen aning om hur natten har varit, men det ska tilläggas att han ofta ligger vaken och liksom jag sover som en kratta. Antagligen litar han för mycket på mig och det är därför han inte vaknar.

Somnade en förmiddag när Jack hade feber och jag sov mellan 8.15 och 10.30, ligger man efter i sömn då?

Annars har helgen varit bra. Vi har varit på Upp- och Nergympaavslutning med några andra familjer. Jespers kusin Lowa har sovit här så barnen har skötit sig ganska bra själva. Lowa är duktig på att teckna med Felix. Svärmor har varit här och fikat tillsammans med Mickes mormor och morfar, hon hade köpt med varsin porslintomte till Jesper och Felix.

Eftersom Jack somnade redan 17.30 ikväll och sedan sov till 20.00 har han nyss somnat om efter att ha härjat i två timmar!

God natt kära läsare!

2 kommentarer:

Lena sa...

Hejsan

Vad roligt att du skrev inne hos mig för då hittade jag hit till din härliga sida. Jag tror inte jag varit här tydigare tyvärr.
Men nu lägger jag upp den inne hos mig och jag ska försöka läsa allt i din blogg idag för jag är hemma och vabbar idag med en förkyld Agnes, Linnéa är hemma hon också som sällskap.

/Lena

E Hayman sa...

Ja du det där med sömn får vi väl tillbaka när dom är större och sover typ 15 timmer per natt. Vilket jag ibland kan se fram emot, Emma sover ju bra och nu har Alex börjat somna vid 19 och sover till 06.00, men vill man gå och lägga sig 19.00 för att få sova ordentligt ehh.....Nej!