torsdag 20 november 2008

Tidning från familjeliv

Fick en tidning från www.familjeliv.se igår. En ganska bra tidning med mycket onödigt att läsa. Jag störde mig dock på en sak. De fanns en sida som handlade om hur man kan se, eller snarare uppskatta, att barnet i magen har downs syndrom (DS) istället för att göra fostervattensprov (FVP). Jag tycker att det är upp till var och en att bestämma om man vill göra FVP eller inte, behålla eller göra abort. Det är inte min sak att bestämma hur andra vill göra MEN jag kan inte låta bli att bli ledsen över att många gör allt för att inte få ett barn som mitt. Jag är så innerligt glad att jag aldrig fick bestämma om Felix vara eller inte vara, tänk om jag valt bort honom *ryser*. Det går inte att förklara hur oerhört lycklig jag är att Felix finns hos oss. Jag älskar alla mina barn lika mycket men det finns något hos Felix som inte går att ta på.

Ang artikeln i tidningen hade jag uppskattat om de hade handlat om kromosomfel i allmänhet, men ds är ett hett ämne på familjeliv och det är ofta det som nämns när gravida är oroliga. Det finns ju kromosomfel som inte är förenat med liv som man borde vara mer orolig för än att barnet man får har en extra charmkromosom. Hade varit roligare att sett ett reportage om en familj med ett barn med något funktionshinder, men det kommer nog, det är jag säker på! Personer med ds har idag i allmänhet bra liv jämfört med hur det kanske var tidigare och vad är egentligen ett bra liv? Har alla normalstörda människor bra liv? Knappast.

5 kommentarer:

Moster Marie sa...

Hello sister!
Har inte vant mig med att denna sidan finns, trots att jag verkligen har haft tid o läsa denna förkylda vecka.
Storkusinen Linnea o jag var igår på teckenkursen på hab, det gick bra. Linnea blir alldelles till sig och vill göra allt på en gång. Hon är duktig. Kram/MP

ylvisen sa...

Ja men va bra att hon tycker det är kul! Trodde inte du skulle stanna, fattade som att du bara skulle skjutsa henne men det var ju bra att du var med. Kram to back

Fia sa...

F-n vad duktig du är på att uttrycka dig i skrift, framkallar ju både skratt och tårar! Har sagt det förut och säger det igen: SKRIV EN BOK!!! Kram

Dalarna sa...

Hallå morsan. Nu har jag kollat in bloggen, du är duktig på att skriva. Ska bli kul att följa lite från hur det går för er och vad ni pysslar med om dagarna.

Skolgatan sa...

Igår? Fick du den igår? Hehe ja just det jag bor ju i staden där allt händer,vi fick den i måndags:-). Fast jag har ju inte hunnit läsa den,har lagt den på dass men jag kanske likagärna kan torka mig med den eller?;-)
Kram stumpan,jag fattar precis vad du menar!