onsdag 12 november 2008

Teckenkurs

Ikväll är det teckenkurs som logopeden på habiliteringen anordnar. Tre 1onsdagar mellan 17.30 och 18.30, inte så ansträngande. Jag har anmält fem stycken i vår närhet, hoppas att alla kan gå, ska skicka några SMS tror jag. Pratade igår med en mamma som oxå skulle gå på teckenkursen, hon skulle gå ensam... Jag funderar lite på varför det inte finns större intresse av anhöriga att förstå hennes dotter. Varför vill man inte anstränga sig för att förstå sitt barnbarn eller syskonbarn? Jag är oerhört tacksam för mina anhöriga och deras intresse för Felix! Förutom dom fem tappra som går på teckenkursen ikväll har vi ett stort gäng till som går kurs via Felix förskola plus springer på våra egna teckenträffar här hemma. Ett stort tack till alla er som engagerar sig, betyder mycket för mig!

Felix tecknar jättemycket nu och omgivningen har ibland svårt att hänga med om man inte känner honom väl, vi förstår inte alltid honom heller. Han har ju vissa egna tecken som egentligen inte finns, han är så duktig och försöker! De där små tjocka händerna med korta fingrar gör sitt bästa! Vi räknade hur många tecken han kan göra och kom upp i ca 70!

Det är jätteviktigt att man tecknar i Felix närvaro men även vi fuskar ibland, det känns extra jobbigt när man vet att det är viktigt men att man slarvar... Vi skulle behöva teckna mer med de som är i närheten av Felix när han är med eftersom han ser och skulle ta in tecken även då men det blir nästan aldrig så, tyvärr. Ylvisen får skärpa sig!

Idag blir det lunch hos mamma och pappa, hon är ju ledig på onsdagarna och skulle prova ett nytt GI-recept!Har jag tur så blir det efterrätt men det är klart, jag äter ju inte sånt! Förra veckan bjöds det på kladdkaka och grädde, men det var då det, nu är det ny vecka! Ska passa på att låna datorn och skriva ut ett protokoll från senaste "teckenträffen" vi hade här den 16 oktober. Ska bli skönt att få det gjort men eftersom vi inte har någon förbindelse mellan datorn och skrivaren i det här huset så har det inte blivit av.

Felix tecknar köttbulle på bilden!

1 kommentar:

Skolgatan sa...

Duktig kille som tecknar så mycket!
Fin blogg oxå;-)Vill se bilder från källaren.
Kram!