torsdag 19 november 2009

Lättläst för Ylvisen

Idag när jag kom hem från jobbet hade vi fått ett brev från kommunen ang "anmälan om barnomsorgsbehov". Har inte läst så noga för jag hatar just den sortens post! Det handlar iaf om de nya reglerna som snart införs och man ska då anmäla sitt behov av skol- och barnomsorg så att man betalar rätt avgift osv. Högst upp på pappret finns två fyrkanter man ska kryssa i där det står förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg. Eftersom jag bara fick ett papper fyllde jag i båda kryssen. Sen ser jag ganska direkt att man ska fylla i barnets namn, vilket barn undrar jag då? Vet inte kommunen att jag har tre barn? Varför får jag bara en lapp? Jag fattar inte? Tycket ofta man får hem post från Försäkringskassan och Kommunen som man inte förstår hur man ska fylla i eller att man inte fattar vad de menar?

I tidningen från FUB (föreningen utvecklingsstörda barn) som vi får finns det en del som kallas för typ "lättläst", information som är enkelt skriven och det som står är bra förklarat. Innehållet är skrivet så att man ska förstå även om man har en utvecklingsstörning tex. Jag tror nog att Kommunen och Försäkringskassan får skicka den typ att papper till mig med snart för jag fattar fan ingenting.....
.
Skönt iaf att vi är igång igen med jobb, skola och dagis!

6 kommentarer:

Moster Marie sa...

Fick samma korkade papper idag också, och ringde de 2 damerna vars namn står på pappret som ska stå till tjänst och svara på frågor. Nej, men den ena är sjuk och den andra är på tjänsteresa tom 23/11, men va fan står hon då med på detta papper om man inte kan nå henne?????? Fick också bara ett papper fast jag har 2 barn, det verkar vara förvirrat på komunen. De skulle i allafall skicka mig ett papper till. MEN jävlar om man inte betalar i tid och rätt summa!!!!!

Sara sa...

Jag har oxå fått samma o det verkar som om de skickat ut 1 papper till alla familjer oavsett hur många barn man har. Jag har skrivit båda barnen i samma ruta :-) Blir ju lite värre för dig som har tre..hihi..

Ringde oxå kommunen och det ska ju vara inne den 23/11 när pappret ska in. Så nu skriver jag båda på samma..

Lycka till!
Kram

Linda sa...

Jag fick också detta papper idag och undrade just hur de hade tänkt med tanke på att både Thea och Noah går på dagis. Ringde "kärringarna" för att höra men precis som Marie redan skrivit var de både frånvarande. Gör nog som Sara att jag fyller i båda barnen på samma papper.

Unknown sa...

Jag fick två papper... så du kanske får fler i morgon ;)
håller med...skitpapper...
Malin

mamma moa sa...

Jag fick också samma papper i två exemplar. Nu har jag två barn en som är 12 och en som fyller 30 år i januari kanske ska jag fylla i båda och se vad som händer? Hanna kanske kan få en plats på någon av omsorgerna här i stan? Jag tycker att alla information skall vara på lättläst som kommer från kommuner och landsting. Så att alla kan förstå vad dom menar!!

ylvisen sa...

Ha ha, va sjukt! Helt konstigt! De två damerna på kommunen, som inte är där, är säkert där men stängt av telefonen/läst in ett felaktigt meddelande för de måste ju vara totalt nerringda/mejlade, ha ha!