tisdag 8 december 2009

Linas matkasse - maträtt nr 1

Fullmatad linsoppa med äppel- och rödkålssallad och spisbröd med kokt ägg
.
Micke är ute och äter med firman ikväll så jag passade på att laga den maträtt jag tror att han gillar minst :) Det blev väldigt gott, men det tog en stund att fixa i ordning. Jag var dock lite dåligt förberedd och för hungrig så jag var lite otålig + att jag inte hunnit röja på diskbänken innan jag började....
.
Hade jag gjort soppan en vanlig dag (utan Lina-tänket) hade jag inte brytt mig om att göra rödkålssalladen och kokat ägg till brödet men det var spännade att ha till. Man blev skönt mätt, man hade nog fått i sig precis rätt! Soppan innhöll: potatis, linser, morot, persiljerot, ingefära, spiskummin, korander, vitlök, kanel, grönsaksbuljong, chilipeppar och en skvätt grädde. Rödkålssalladen innehöll: Rödkål, rivet äpple, vinäger, salt och olja.
.

Soppan såg kanske inte så rolig ut men smaken var god! Mina föräldrar stannade och åt efter att de kommit hem med Felix. Vi åt alla tre och fyllde på en gång var, ändå blev det tre matlådor!
.
Jag ger maträtten 4 av 5 poäng! Det var väldigt gott och nytt för mig men det var mycket att hacka och det tog ganska lång tid att göra iordning men som sagt, det var inte undanplockat i köket när jag började.... Sen såg det väldigt tråkigt ut men smaken vägde upp!

3 kommentarer:

Skolgatan sa...

Hmm ja det såg ju inte allt för gott ut,men det lät gott med alla grejer som är i,jag tycker soppa är supergott men det tycker inte Martin:-(

E Hayman sa...

Åt Micke maten??????

ylvisen sa...

Men Bettan, har du inte läst inlägget? Tittar du bara på bilderna? :)