torsdag 12 november 2009

Autogiro direkt från hjärtat

Informationen nedan är hämtad från http://www.vaggan.se/

"I Litauens näst största stad, Kaunas, ligger barnhemmet Lopselis. Det är inget vanligt barnhem. Där bor ca 80 föräldralösa barn, de flesta i åldrarna 0-3 år. Det ovanliga är att fler än hälften av dem lider av svåra neurologiska handikapp. Många har cerebral pares, Downs syndrom och andra mindre kända men inte mindre allvarliga sjukdomar. För bara ett par år sedan var Lopselis en passiv förvaringsplats. Men tack vare svenska bidragsgivare har man med hjälp av aktiviteter och utbildningsinsatser förbättrat livsvillkoren för de handikappade barnen."

Läs mer på hemsidan!

Idag har jag blivit månadsgivare, 100 kr i månaden ska snart gå till barnhemmet via autogiro varje månad. Det är det minsta jag kan göra för att dessa barn ska få det bättre. Det står på hemsidan att 100 % av bidraget går fram och att administrationen bekostas av sponsorer (projektet Vaggan kontrolleras av SFI, stiftelsen för insamlingskontroll). Har länge tänkt på att skaffa ett fadderbarn eller liknande men det har liksom aldrig blivit av.

Desstum har jag och min syster idag skänkt 200 kr till Parkinsonförbundet och 200 till Svenska downföreningen, men jag får återkomma till det vid ett senare tillfälle.... En skitbra idé är det iaf!

När vi ändå är inne på ämnet "hjälpa" så ägnar vi en tanke åt Thea och hennes familj som kämpar mot Theas cancer. Det är jättelätt att skänka en gåva till barncancerfonden genom att skicka ett SMS. http://www.barncancerfonden.se/Gavor-Bidrag/Gavor/SMS/ Läs mer om Thea här http://juliak.se/blog/

Gör något du oxå!!

7 kommentarer:

cpmamman sa...

Tack för denna.


Ska genast blogga om detta jag med.

Malin sa...

Tack för reklamen för Barncancerfonden =) Har varit på Vaggans hemsida innan och det gör verkligen ont i hjärtat när man läser om hur de har det om de inte får hjälp och att de får flytta till ålderdomshem när de blir 18 =( Ska skänka sen när vi börjar jobba igen och ekonomin är som den ska.

Man skulle kanske försöka sätta en bild där i Google-kontot så man slipper skriva namn i kommentarerna, det är ju lätt att glömma.

Malin sa...

Haha, nu glömde jag det direkt.
Kramar från Malin med Thea =)

ylvisen sa...

Ha ha, tack Malin! Ja just ja, jag har ju sett att vissa har en bild, hur gör man det tro?

Anna sa...

Vaggan låter fint, det ska jag definitivt läsa på mer om. Tack för påminnelsen!

Och om man nu skulle vilja Hejja på just Thea när man nu ändå skänker pengar till Barncancerfonden så gör man det lättast här:
http://www.barncancerfonden.se/4681
Funkar både med SMS, kort och direktbetalning från bank.

Anonym sa...

Vi är med så klart!

ylvisen sa...

Härligt, ni sköter er :)