söndag 8 november 2009

Gå på magkänslan eller inte....jag gick emot. Rätt eller fel?

Idag har jag varit och jobbat en sväng, hade ganska många ärenden! Fixade skrivare och fax....inte riktigt det jag var där för att göra men det var ju trevligt att få bistå med teknisk kunskap! Jag som superanvändare ska ju kunna allt, till och med läkarnas moduler inom datajournalsystemet, fick jag höra... Undrar just om de superanvändare som är läkare kan sekreterarnas moduler? Tveksamt! :) Löste även lite andra problem, skönt att känna att jag faktiskt kan en del i denna värld där jag häromdagen kände att jag ville fly! Mina läkarsekreterarkollegor kände likadant!

Ylvisen: Jag fattar fan ingenting!
S: Välkommmen till min värld!

Ikväll har Felix varit jättehängig med 39,2 graders feber! Om han hade över 38 grader skulle vi höra av oss då det kunde tyda på någon infektion. Både jag och Micke kände att något var fel. Han var inte sig lik, allmänpåverkad, slapp i kroppen. Jag ringde sjukvårdsupplysningen första gången vid 38 graders feber och andra gången när feber stigit ytterligare till 39,2. Han fick Alvedon men febern var fortfarande 38,8 efter en timme, ringde barnkliniken för att höra hur det var ang att kombinera Alvedon och Ipren vilket inte var något problem. Han fick alltså en supp Ipren och nu, efter ytterligare en timme är han ganska pigg, han står upp, kors i taket! För en stund sedan så log han, ett gott tecken!

Det är en sak att kunna laga en faxmaskin, läsa en beskrivningen, trycka okontrollerat på alla knapparna, stänga av och sätta på. MEN att veta vad som är rätt och fel när ens barn är sjukt, veta HUR sjukt är barnet, det är sjutton svårt! Man känner barnet men det är ändå så svårt! Felix är ju oxå så lömsk, en hård kille som sällan gnäller. Och om han nu gör det, är han jättedålig då? Äh jag vet inte! Idag gick vi dock ifrån vår magkänsla och avvaktade, vilket visade sig vara rätt beslut, tror jag! Imorgon ska jag dock ringa öronmottagningen för att höra vad de tror om febern! Ska även kolla med BVC om han är en riskgruppspatient, fast de vet de nog inte. Alla andra barn ds-barn i Sverige verkar vara det men inte Felix. Om han inte är det och får vaccin när alla normalstörda barn i hans ålder vaccineras så får han vaccin den 21 november på vår familjeläkarmottagning!

God kväll och glöm inte att titta på Filip och Fredrik!

3 kommentarer:

Marica sa...

Ja man känner ju sitt barn bäst så man får lita på sig själv!
Hoppas han piggar på sig nu!
Kram!

Skolgatan sa...

Usch ja det är jobbigt när dom blir dåliga.
Jag glömmer aldrig känslan när vi åkte in när Ebba hade rs,då ville dom knappt ha in oss men vi tjata ju och det var en jävla tur annars hade vi inte haft våran underbara Ebba nu.
Hoppas han piggnar till nu.
Vår ds-läkare rekomonderade att alla ds-barn ska ta sprutan i vårt län,vi ska ta den hela familjen. Men Felix får den väl inte nu när han har feber?

Ska hälsa bebisen från dig imorgon:-)
Kram

Carina - den gråa pippin sa...

Vår Felix tillhör inte riskgruppen. Vi kollade med vad dr B tyckte om det och han ansåg att Felix inte var infektionskänslig och tillhörde gruppen.

Kul att känna sig behövd på jobbet med det tekniska. Jag hjälpte ju en AT att sätta på en dator genom att trycka på knappen...