måndag 18 oktober 2010

VAB och nötpaj!

Jack var inte pigg på förskolan jag fick åka och hämta honom. Jag går upplärning ute i receptionen och lär mig kassan så det passade inte alls men vad göra man? Micke jobbar i Avesta för tillfället så han kunde inte hämta honom förstås. Hoppas vi kan lösa det på något bra sätt resten av veckan då jag behöver vara på jobbet.... Förhoppningsvis repar Jack sig fort! Hoppas oxå att han inte smittat morfar med några baciller. De smaskade på resterna från lördagens nötpaj igår, gott! Se recept nedan.





Nötpaj
2 dl vetemjöl
1 msk strösocker
100 g Arla smör

Fyllning:
200 g hasselnötter eller blandade nötter
1 dl strösocker
50 g Arla smör
1 msk kakao
1 msk vetemjöl
1 msk Arla Ko mjölk
1 msk sirap

Gör så här
Sätt ugnen på 225°. Skär smöret i tunna skivor. Arbeta ihop smör, mjöl och socker till en deg för hand eller i matberedare. Tryck ut den i en pajform ca 24 cm i diameter eller i en rektangulär form, 15x25 cm. Låt stå i kyl minst 30 min. Rosta nötterna i en långpanna mitt i ugnen. Passa noga. Låt svalna något. Gnugga dem i händerna så skalet lossnar. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 min. Lägg socker, smör, kakao, mjöl, mjölk och sirap i en kastrull. Värm under omrörning tills det börjar sjuda. Rör ner nötterna. Häll nötfyllningen i pajskalet och grädda ytterligare 8-10 min. Låt pajen svalna.

Jag gjorde så här:
Jag köpte Icas färdigrostade och skalade nötter, missade dock att det bara var 175 g istället för 200 g, det räckte dock gott och väl. Jag gjorde lite mer deg då jag inte tyckte att det räckte. Nästa gång ska jag göra mer kolasmet då jag tyckte det var lite lite...

Pajen var väldigt uppskattad!

Inga kommentarer: