söndag 31 oktober 2010

Äppelpaj MED havregryn

När jag var i Hjo fick jag en gudomligt god äppelpaj även om Jessica GLÖMDE havregrynen ;). Den kom från en av Leilas kokböcker och gjorde verkligen succé UTAN havregryn. Igår gjorde jag den MED havregryn och jädrans va gott det var! Den var ju riktigt god UTAN havregryn också men MED kändes den om möjligt lite nyttigare :)

250 g (!!!!) kallt smör i tärningar
2,5 dl mjöl
1,5 dl råsocker (eller va sjutton heter det??)
1,5 dl kokos

Nyp ihop snabbt. Tillsätt 1,5 dl havregryn utan att de går sönder.

Ha smeten över äpplena som du lagt i en form. Jag hade på lite kanel på äpplerna oxå. Gräddas i ugnen i ca 225 grader i 20-25 min. Låt pajen vila en stund innan moff!

1 kommentar:

Jenny H sa...

Ja denna däringa pajen... :)

Smörgåsarna smakade...nyttigt tror jag. De funkar kanon så här mitt på dagen så nu återstår bara att testa om de duger till frukost..

Jo, man kan ju göra annat i väntan på ägget... Men det känns så torftigt att bara äta ett ägg... Vill ha en stadig frukost så gärna ett ägg med en LCHF macka kanske?

Ha det bäst!
Kram!