måndag 27 december 2010

Nyårsefterrätt

Jag är hemma måndag och tisdag, har semester. Jesper har varit hos en kompis hela dagen, skönt att han har något bra att göra. Jack, Felix och jag har grejat med både det ena och det andra å samtidigt ingenting... Fick tvinga mig ut med dom en stund innan det blev mörkt. Gillar inte att vara ute ensam med barnen, jag tycker det är tråkigt men idag tyckte jag nog att det var rätt skönt att komma ut och ungarna med!

Mycket snö så Felix fick kämpa hårt! Fattar inte hur han orkar, idag har han bara ätit välling och banan, varför äta mat????

Väl inne igen gjorde jag färdigt efterrätten till nyår, eller iaf färdig att ställa in i frysen.

Vit chokladmoussetårta med passionsfrukt


Ingredienser:
300 g mandelmassa
2 ägg
2 msk kakao

Fyllning:
3 dl Arla Ko vispgrädde
200 g vit choklad
2 äggulor
2 msk citruslikör, t ex cointreau (jag använde bara 1 msk)

Garnering:
2-3 passionsfrukter

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°. Riv mandelmassan och rör ner ägg och kakao. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 20 min. Låt kakan kallna och skär loss den från formen. Diska och torka formen och lägg ner kakan igen. Vispa grädden. Smält chokladen på svag värme i vattenbad så att den precis bara smälter.

Vispa upp äggulorna i en stor bunke. Tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör ner likören och sist grädden. Bred ut moussen över kakan i formen. Täck med plastfilm och frys i minst 3 tim.

Dela passionsfrukten och skrapa ur fruktköttet. Häll det över moussen. Låt tårtan stå framme ca 30 min före serveringen.

Receptet är från Arla.

Inga kommentarer: