tisdag 25 januari 2011

Intervaller

Har bara tränat distanslöpning hela vintern och dragit på intervallerna med tanke på kyla och underlag. Idag fick det dock vara nog, det behövs även intervallträning för att förbättra den långa löpningen! Bestämde mig för att köra korta, snabba intervaller. Läste på lite på www.marathon.se som är en himla bra löpsida. Resultat:

* Löpning bort till Lindkvist (2,1 km) i sakt/lagom tempo (12 min).
* Snabb stretch, inga långa tänjningar utan mest "väcka musklerna".
* Löpning 1,4 km för att känna att det kändes bra i kroppen, de sista 700 m testade jag att accelerera och bromsa in (samma sträcka som man ökar, lika långt saktar man in).
* Sen själva intervallerna. 100 m på 18 sek.
* 100 m x 6,joggade sakta tillbaka och på´t igen.
* 1 km nervarvning.

Sen mötte Fia upp och det hela avslutades med en halvtimmes promenad + stretch.

Nästa gång jag kör detta pass gör man så här:

Uppvärmning 2-3 km
100 m x 5 (18 sek/100)
5 min löpning
100 m x 5 (18 sek/100)
Nervarvning

2 kommentarer:

Jenny H sa...

Låter fantastiskt bra och fantastiskt jobbigt!!

Bra jobbat!

Sara sa...

Mkt bra, det ska jag oxå prova..
Kram kram