fredag 28 januari 2011

Tvåhundringar

Idag har jag provat en annan sorts intervaller, tvåhundringar. Man värmer upp 2-3 km, kör intervallerna, varvar ner... Man ska springa de 200 metrarna i samma tempo som man springer milen på. Springer du milen på 50 min ska det ta 50 sek att springa de 200 metrarna. Mitt rekord på milen är 47.50 men nu i vinter med detta underlag och kylan har jag sprungit i snitt på kanske 52-53. Jag tror dock att om jag skulle springa milen i "tävlingssammanhang" på asfalt skulle jag klå mitt personbästa. Eftersom jag inte idag kunde mäta ut en exakt sträcka körde jag på tid och valde 45 sek.

* Uppvärmning 3,3 km (från mina föräldrar och ut till svängen ner mot Björnöbron, där man kan svänga ner mot Hässlö)
* Stretch
* 500 m ner mot bron där jag kände på lite fartökningar
* 45 sek löpning, vila 45 sek x 3
* Vila i 1,30 min
* 45 sek löpning, vila 45 sek x 3
* Vila 1,30 min
* 45 sek löpning, vila 45 sek x 3
* 14 min nedvarvning
* Stretch

När man blivit mer van kan man köra alla 9 set på rad. Nu valde jag att dela upp det i 3 set med längre vila för att få ny ork att hålla högre fart genom nästa 3. Sen är det skönt psykologiskt att köra 3 i taget. Det blir då inte så långt var tills det blir lite längre vila och har man kört 1 är det bra snart 1 kvar innan den längre vilan och nästa set.... Man lurar sig själv lite ☺
Snart dax att beställa nya skor från denna sida. Sist jag beställde sparade jag ca 800 kr, heja heja!

Superduper-nöjd med min löpartröja fårn Intersport, den har gått varm i höst och vinter.

4 kommentarer:

Skolgatan sa...

Oj jag skulle inte ens klara uppvärmningen:)

ylvisen sa...

Ha ha...

Jenny H sa...

Jag är hård och hoppar in direkt vid steget: nervarvningen...

Skolgatan sa...

Jag skulle fixa göteborgsvarvet med en box som bete;)
Vi är i Göteborg i helgen,kanske skulle testa varvet??:)!