torsdag 11 december 2008

Åh, det är nått fel!

Jag tror det kallas för teflonhjärna och jag tror jag har det! Ingenting fastnar. Började med att jag skulle vara barnvakt till Alex medan Elisabeth åkte till tandläkaren med Emma. Samtidigt ska jag på drop-in på Jespers fritids, att det krockar fattar jag inte. Kommer iaf på det till slut och vi får helt planera om dagen.

Elisabeth och jag var och vibb-tränade och vi pratade om eftermiddagen när hon skulle låna min bil och vi planerade för bilbarnstolen till hennes son Alex. Ja men vart hur du den nu då säger jag och hon tittar på mig och pekar brevid mig, öh...han sitter ju i den, vi har ju liksom åkt hit i den i din bil!

Sen hemma hos henne ser jag hur hon tar fram vagnen ur garaget som jag skulle låna och ställer in den i förrådet så att jag lätt ska kunna ta fram den. Hon åker iväg till tandläkaren och jag väntar en stund. De ringer från fritids och tror att Jesper håller på att bli magsjuk och vi får snabbt ge oss iväg till skolan. Kommer ut och ska ta fram vagnen, funderar en stund hur sjutton man får upp garagedörren men lyckas tillslut, hade vridit för lite på nyckeln. Jag ser ingen vagn och inte heller bobben som jag skulle ha med mig till Felix, vart sjutton gjorde hon av grejerna? Jack ligger inne och skriker på golvet med vinterskor och mössa osv. Ja just ja, förrådet, det visste jag ju! Snurrig och stressad! Funderar på vägen dit vad Jesper ska säga när vi inte kan stanna på drop-in:et som han har längtat efter...

Kommer till skolan, Jesper sitter och äter, mår hur bra som helst, det var nog bara en illaluktande prutt tror fröken, ni stannar väl och fikar? Jag säger till Jesper att vi måste gå och hem eftersom de trott att han var magsjuk. Han blir ledsen så klart, en annan fröken tycker att om han nu varit här hela dagen och det ändå inte verkar vara någon magsjuka så kan vi väl stanna och fika iaf, å det gör vi. Går ner och hämtar Felix på dagis och sen tillbaka. Beklagar mig för en fröken om hur jä...la jobbigt det är att klä på och klä av, hon förstår. Hinner bara komma in och slå ner arslet så går brandlarmet, ut med alla barn igen! Jag får hjälp av samma fröken. Vi hinner lagom ut så ropar en annan i personalen: Nu är det klart, ni kan komma in! Precis där höll jag på att bli tokig, tänkte att jag lägger mig ner på golvet och bryter ihop! Vad händer i Felix huvud? Han blir glad av att få komma in, sen ska vi ut på en gång, han vill inte klä på sig, tvingar på honom kläderna och går ut, sen ska vi gå in igen och det vill han inte förstås, tvingar in honom och av med kläderna jag nyss tvingat på?

Vi får iaf fika i lugn och ro, iaf nästan. Jag kommer aldrig att gå själv på ett drop-in igen! Framåt 16.30 är vi hemma i röran igen. Jag vägrar laga mat och när väl Micke är hemma från jobbet och husmontering bestämmer vi att ikväll blir det pizza! Lekar lite med barnen en stund och stätter dom sen i badet. Micke ska ringa och beställa då blir det helt plötsligt strömavbrott! Pizzerian har därmed ingen ugn som fungerar men vi avaktar en stund men inget händer. Micke och Jesper åker till Mc Donalds istället, ett säkert kort. Avbrottet håller i sig i 1 timme och 45 minuter!

På natten vaknar Jesper och har drömt något läskigt! Jag sitter en stund hos honom, han ligger och vrider och vänder sig och utbrister: Åh! Det är nått som är fel! Vad säger jag, jag kan inte somna, säger han! Jag tänder adventsljusstaken innan jag går, han är så mörkrädd. Sen vaknar Felix och kommer in till oss, vi somnar om. Felix vaknar och vill ha välling, han åt ingen på kvällen och är nu hungrig. Upptäcker att Mickes klocka går en en timme fel, fixar det!

På morgonen ringer grannen på dörren, Jesper åker till skolan med dom på fredagarna. Tänkte på er igår när det var strömavbrott säger hon, tur att man inte har småbarn! Tyckte synd om er!

Idag har vi bad på habiliteringen men jag tänker inte åka dit! Jag orkar inte + att ungarna är snoriga och jag med. Telefonen ringde precis just alldeles nyss och det var en mamma från badet som skulle ha med sig lussebullar, hon berättade att specialpedagogen och den andra kvinnan, vad nu hon är, brukar gå ner i bassängen med lucialinnen! Hade kanske varit något att se men Felix hade nog funderat. Nä, jag ska hålla mig hemma! Orkar inte, vill inte, kan inte, ska inte!
Ja, det är något som är fel! Skulle behöva åka bort på SPA en hel vecka själv, känner mig helt slut, måste vara bristen på SPA som är felet! Å bristen på pengar! Å bristen på sömn!

Kram på er från Gnällmaja!

5 kommentarer:

Skolgatan sa...

Å gumman du får komma hit så får jag laga mat och göra drinkar:-)
Det låter som du har fullt upp och snart är det jul. Bra att du stanna hemma från badet du får inte göra mer än du orkar,det mår ingen bra av.
Ta det lugnt i helgen nu.
Kram!

Marika sa...

Känns skönt att man inte är ensam om att snurra till allt!
Jätte underhållande läsning!
Tack!
Marika mamma till William Ds.

malin sa...

men gud va jobbigt de där verkade!!
hoppas du vet att du alltid kan ringa mig om jag ska komma för det gör jag så gärna:) hehe
kram

ylvisen sa...

Tack snälla ni! Ska försöka ta det lugnt i helgen! KRAM

stina sa...

Oj fattar att du behöver åka på spa det är inte lätt med vintern å alla kläder som ska på alla barnen
känns ganska skönt att mina e stora nu men ibland saknar man när dom va små å man bara kunde sitta me dom i knät å mysa försök göra de med en 19 och 15 åring hehe