fredag 19 december 2008

Norrlandskaka

Idag tänkte jag dela med mig av ett recept på en god kaka som passar utmärkt nu i jultid. Min svärfar blev nästan salig när jag gjorde en sån förra julen. Ska självklart göra en nu till helgen då vi ska fira jul med barnens farfar. Jag har fått receptet av min vän Sofia som har det mesta gott inom matvärlden på papper. Hon har dessutom en grym ordning!

Norrlandskaka:
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjölk
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
75 gram smält margarin/smör

Fyllning:
1 äggula
50 gram margarin/smör (rumsvarmt så det går att röra ihop för hand med de med övriga ingredienserna)
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker och ha sen i resten, precis som när man gör en vanlig sockerkaka. Smöra och bröa en form och grädda 35-40 min i 175 grader. Låt svalna ganska mycket och dela på mitten och ha på fyllningen när kakan är lite ljummen förslagsvis. Pudra florsocker över, gärna ett fint mönster!

Jag kan tyvärr inte visa någon bild eftersom jag inte bakat ännu men visar gärna en bild på Sofia istället! :o)



Trevlig helg och kör försiktigt i trafiken!

3 kommentarer:

Skolgatan sa...

Hi,hi ja hon ser ordningsam ut;-)

Trevlig helg på er med och ha det bra i stugan.

Kram

ylvisen sa...

Ha ha, det tänkte jag inte på, att det var en sån stökig bild! Tack det samma! KRAM

E Hayman sa...

Låter ju som en riktigt god kaka.
Ja hoppas att eran helg blir lyckad, och att ni själva kör försiktigt, du vet DYRBAR LAST i eran bil!
Kramar från oss