söndag 7 december 2008

Taket, träningen och tjockisen

Taket i tv-rummet i källaren börjar bli klart, gipsskivor har satts upp. Blev så fint även om skruvhålen ska spacklas och sen ska taket målas vitt. Såg oxå nu när jag var ner en sväng att Micke även har isolerat ena långsidan! Kalas, kanske kan vi fira jul där nere!

Kablarna är dragna i väggarna så det inte ska synas och det är ju bra med tanke på mängden kablar som det blir med all el.

Har provat att sortera lite med Felix, mest för att se om han visste hur han skulle göra. Det ska tydligen vara bra för gramatiken att förstå hur man sorterar. Jag förstår inte varför det ska vara bra men jag vet att det finns en anledning och det låter rimligt det lilla jag har hört. Jag har inte fått någon direkt instruktion HUR man ska sortera men jag provade med röda och blå legobitar. Han förstod hur han skulle göra, jag visade först och tecknade rött och blått och la dom i rätt burk. Sen fick han försöka och det gick riktigt bra. Gav man honom alla legobitarna på en gång så tog han med båda händerna och öste i dom hur som helst, gav honom däremot en i taget så la han i den i rätt burk. Tog han en röd och tänkte lägga i den i den i burken för blått tittade han på mig innan precis som att han var medveten om att han gjorde "fel".
Det är lustigt för ibland verkar han så himla smart och ibland undrar man...



Å sen till gårdagens julbord! Helt kanon! Fint, god mat, trevligt sällskap! Efterrättsbordet var inte att laja med! Se bild och gissa om jag blev mätt! Jeansen kommer bara längre och längre bort!
Marängtårta, äppelpaj, kladdkaka, saffranskaka och ostkaka....


Syrrans ungar var ju hos oss medan vi var ute och åt. Här är det Lowa och Linnéa som busar med Jack.




2 kommentarer:

Skolgatan sa...

Oj vad bra att det händer grejer i källaren:-)
Duktig Felix som sorterar så bra,Ebba sorterar former bra men jag försökte med pärlor(störrestolek)att hon skulle sortera efter färg men det gick inte,tror dom var för små. Men snart har vi träningstid så då ska vi sortera duplo tänkte jag.
Kram

Kerstin B sa...

Halloj!

Bifogar text som Irene Johansson skerv till oss angående vad och hur man skall sortera.

"I alla möjliga situationer skulle ni kunna göra denna lek som går ut på att sortera saker. Det kan vara knappar i olika färger, legoklossar (olika färger/olika storlekar), bestick (knivar för sig, gafflar för sig, skedar för sig), leksaksdjur (kor för sig, hästar för sig…), makaroner för sig och cornflakes för sig etc etc.

Lägg in små stunder av denna lek så ofta som ni kommer ihåg den. . Och självklart talar/tecknar ni om det ni gör samtidigt. Begreppet är fortfarande viktigt."

Med begreppet menar hon att det som sorteras är viktigt att man kan lära nya ord och tecken genom att sortera. Clara har gått så långt att när hon skall duka (vilket hin är en fena på ) nu mer dukar två gafflar och två knivar för lika skall ju vara lika. För att göra det extra svår kan man ha olika storlek på samma sak för att träna stor och liten.
ha de gott å lycka till!
/Kerstin