fredag 23 oktober 2009

Fy nu känner jag mig arg!

Idag har jag lyckats läst en massa tok som bara handlat om att sortera bort foster med Downs syndrom och hur självklart det beslutet borde vara för alla människor. Jag läser egentligen inte sånt SKIT längre men idag har jag liksom trillat dit flera gånger....

I Danmark erbjuds alla gravida fosterdiagnostik och där föds det endast 26 barn per år med ds, i Sverige föds det ca 100 st fler, allts ca 126 st. De som föder barn i Sverige idag är äldre än för 20 år sedan vilket borde innebära att det egentligen borde födas fler barn med ds eftersom att möjligheten ökar med kvinnans ålder. MEN statistiken säger att det inte föds fler barn med ds vilket innebär att fler foster med ds aborteras....

Felix skrattar och leker här, han bubblar över av lycka och kärlek till mig, Micke och sina brorsor, alla andra han känner.

Jag brukar tänka ibland precis som om jag var min son Felix med ds och sa: Älska mig precis som jag älskar dig! Tänk på den meningen och vad den säger.
Älskade unge!

7 kommentarer:

Emmas keramik sa...

Håller med dig helt och hållet. Det är fruktansvärt att så många ds foster aborteras. Människor har så dålig kunskap om vad down syndrom handlar om, många vet inte att de flesta lär sig gå, tala, läsa och skriva och har jobb!!! De tror att med foster diagnostik så har de någon slags garanti. Livet har inga garantier och alla borde bli accepterade som de är.
grrr jag blir också arg!!

Skolgatan sa...

Bra skrivit!

Jenny H sa...

Eftersom man har turen att få jobba med två flickor med ds så har man lärt sig SÅ mkt om vad det handlar om. Man ser inte längre problemen utan möjligheterna och personerna BAKOM diagnosen.
Jag är EVIGT tacksam för att jag har fått möjligheten att faktiskt ha fått en livslång kunskap om ds på detta sätt.
Men hur tänkte man före? Jag var rädd för det okända, det erkänner jag, kan det vara så människor känner och därför det sker så många aborter? Ge tvivlande gravida information och låt dem möta föräldrar till ds barn som kan förklara..
Hur som helst så är det med tårar i ögonen man läser debatten om aborter på ds-foster nu. Jag ryser vid tanken på att vi människor har makten att råda över liv som inte faller inom ramarna för vad som betraktas för normalt.
Se till att det sprids kunskap!
De är de människor som inte är som alla andra som sprider det varmaste ljuset i världen!

Tack för mig.

ylvisen sa...

Tack snälla Jenny! Ebba och Tuva kan vara glada att det har ett sånt fantastiskt stöd i dig! Deras föräldrar med! Om alla "andra" människor hade 20 % av dina åsikter vore världen god!

kram och brutt på dig!

Suzy71 sa...

Hej arga du!
Har läst artikeln via Linnéa och Agnes sida och även några andra artiklar som jag kopierat till min blogg. Jag håller med dig! Man blir både arg och ledsen.
Kram

Marika sa...

Ja fy hur det är! :-(

Anonym sa...

Detta är ren och skär idioti. Det är en misantropisk tillbakagång i historien som närmast kan liknas vid rasbiologi. Man kan inte ha denna människosyn 2011, där man aborterar de som avviker från normen. Det är vedervärdigt, för att uttrycka det svagt.

Att människor inte skäms ögonen ur sig för att besitta sådana lågvattenmärken till värderingar att de vill bestämma hur barnet ska vara. Att vissa barn inte är okej. Kanske föds denna åsiktsmisär ur den digitala plattformens möjlighet att slippa se människor i ögonen när man smutsar ner barn som inte tillhör det normalbegåvade. Vill ni döda judar eller människor som avviker på andra grunder också? Vet hut!