tisdag 20 oktober 2009

Materialkväll

Ikväll var jag på materialkväll som FUB anordnar. Det är samma kvinna som håller i vårt nätverk som håller i materialkvällen. Vi var ganska många, vi brukar bara vara fyra stycken men ikväll var vi tio tappra.

Jag har undersökt med hjälp av ett papper, som säkert många av er med erfarenhet av barn med språkstörning känner till, vilka ord Felix förstår, kan teckna och kan säga. Sen har jag fokuserat på de ord som han inte förstår osv, kategorin var kläder. Jag har gjort små teckenkort ca 6 x 10 cm, bild och ordram, på baksidan finns tecknet. Någon läsare som känner igen sig på bilden?

Anledningen till att jag gjorde de så små var att de ska få plats i ett hål som finns i Felix skrivbord/jobbarplats. Han är svår att få att jobba hemma så man får verkligen hitta ett sätt som han gillar. Han tycker det är roligt att stoppa saker i det där hålet så jag ska se om det kan vara ett sätt för honom att lära in lite nya ord. Han får ett kort, gör tecknet och stopper sen det i hålet.

Man skulle kunna använda sig av vilken låda som helst men vitsen är oxå att försöka få jobbarplatsen vi fixat att fungera.

Det återstår att se vad liten Boman tycker om detta!

3 kommentarer:

Skolgatan sa...

Smart hål och snygg brud! Hoppas han gillar sin arbetsplats och klänningen:-)
Kram

Marica sa...

Snygg-Jessica :)

ylvisen sa...

Ja vi hoppas på det!