onsdag 18 januari 2012

Psykologutredning

Vi har i många år hört att man gör psykologutredningar av barnen med Felix diagnos för att veta lite mer var de ligger i utvecklingen. Förhoppningsvis kanske det bidrar till underlättande vad gäller skolval/skolform. Det är aldrig någon som pratat direkt med oss om detta. Sen fick jag höra att vi skulle göra det INNAN Felix fyller 6 år för sen är det för sent eller då anser Barnhabiliteringen att det inte längre är deras sak (å sen har man hört om alla skräckhistorier om barn som fått komma till stadshuset till ett kontor och träffa en okänd person och sen visa vad de kan och förstår....hur lätt är det?) utan Kommunens.

Jag tog upp detta med hab före jul och blev igår uppringd av en chef på barnhab. Hon berättade att de inte hade någon möjlighet att hinna göra det nu under våren utan det skulle isf bli till hösten. Den psykologen som finns på barnhabiliteringen nu hade inte tid! Sen sa hon att OM vi väljer särskolan gör särskolan/kommunen en bedömning (se ovan??) men hon försäkrade mig om att det var duktiga psykologer osv. HUR ska JAG kunna veta det? Sen sa hon att OM vi väljer "vanliga" skolan kan barnhab göra en utredning till hösten och visst det kan de väl få göra men jag förklade för henne att vitsen med att göra en NU är ju att man ska få vägledning inför skolstart? Hon förstod vad jag menade men sa att psykolen på barnhabiliteringen inte har tid nu och att vi isf skulle ha dragit gång detta tidigare! JA men det har ju för fan inte funnits någon psykolog under alla dessa år vi haft kontakt med barnhabiliteringen! Jo tack sa hon, det är jag den första att veta!

Ja men hur fan tänkte hon där då??

Ja jag vet inte om jag blev nå klokare i val av skolgång. Det lutar mot att Felix för börja i Hökåsenskolan där vi bor och sen får vi se hur det går!

S U CK !! HATAR DETTA! GE MIG EN KRAM FÖR FAN!

Röd om kinderna efter dagens lunchpromenad. Perfekt att äta lite snabbt och sen komma ut en stund även in det bara blir 20 min.


- Posted using BlogPress from my iPhone

7 kommentarer:

Anna sa...

Jobbigt. Kram!

ettnyttliv sa...

Här får du en styrkekram.
Förstår känslan !! <3
Anna/ Max mamma

Skolgatan sa...

Ja det där blev man ju inte klokare av:(

Unknown sa...

Kram

/T

Jenny H sa...

Du får inte en kram. Du får TVÅ! Det kan du behöva... Man undrar varför det inte bara går smidigt! Det är ju knappast första barnet med ds de stött på.

Du får stöta och blöta...
Kram kram!

Sara sa...

K R A M

ylvisen sa...

Tack snälla alla underbara....