fredag 30 januari 2009

Felix förskola

Nu har Felix förskola kommit igång på riktigt. De har hela tiden gjort sitt bästa men har nu fått bra handledning och material för att kunna arbeta med Felix på "rätt" sätt. De har egna idéer och tillverkar teckenkort mm. De har gjort färgkort med texten blå med ordram, han kan nästan alla färger sa Malin i torsdags när jag hämtade honom. Det betyder dock inte att han kan färgerna när man frågor honom på andra saker men det är iaf en början att han börjar få kläm på färgkorten. Felix har två tjejer på förskolan som finns där lite extra för honom, dock en i taget så klart.
Denna bok innehållar alla barn på Felix avdelning, han kan teckna allas tecken. Kort, ordramar och tecknet, jättefin bok! Felix har fått en teckenpärm som fokuserar på dom djuren han inte kunde och redan efter en vecka har han utvecklat sitt teckenförråd med tex zebra och pinvin. På förskolan har de jobbarstunder två gånger om dagen. De tecknar med alla barn, där tror jag dock att dom kan bli bättre, likväl som jag måste skärpa mig med tecknandet när jag tex pratar med Jack och andra barn och även vuxna! Det finns ju inget smartare än att låta Jack växa upp i en tecknande miljö. Häromdagen tecknade Jack kaka och idag när jag tecknade äta så gjorde han tecknet i pannan dock, men helt rätt!


4 kommentarer:

Skolgatan sa...

Vad ni och framför allt Felix är duktiga!

Kram

cpmamman sa...

Vad skönt att han har två resurser! Att dom trivs på dagis och förskola känns enormt bra för mammas hjärta hemma :) Kul att dom även tar egna initiativ.

cpmamman sa...

Tänkte precis på det samma om er. Man är ju insnöad på sitt "eget" funktionshinder men vill mer än gärna lära sig om andras.

Carina - den gråa pippin sa...

Härligt att förskolan får bra handledning. Det blir ju roligare för dem då också.

Nu har jag lagt in lite kort på min nyklippta snygging.