torsdag 15 januari 2009

Fläskkotlett och panacotta, perfekt GI

På önskemål lägger jag här ut recepten på Boels fläskkotlett och vaniljpannacottan som vi åt på vår bröllopsdag. Jag undrar om Boel vet om att hennes recept finns på nätet? Hon kanske blir arg och kräver mig på pengar, ha ha! Tack Barbro och Elisabeth som delat med sig av receptet, det har sparat mig mycket tid och arbete eftersom den sköter sig själv i ugnen och köttet blir så mört och fint! Går oxå utmärkt att göra med kyckling, lite mindre tid i ugnen bara.

Boels fläskkotlett
Benfri kotlett ca 2 per vuxen. Lägg i smord form , salta och peppra. Blanda 2,5 dl grädd, 1 burk creme fraiche, 0,5 dl soja, 1 tsk sambal olek, och 1 pressad vitlöksklyfta. Häll blandningen över köttet. Tillaga i 200 gr ugn i en timme. Häpp häpp och klart!

Vaniljpannacotta 4 pers
1 burk kesella vanilj
2-3 dl vispad grädde (ej för hårt)
1,5 gelatinblad
1 lime

Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten i 5 min. Blanda under tiden grädden med kesellan. Pressa lime i en kastrull och värm, lägg i gelatinbladen så att det smälter (jag använde mig av lite limesaft och lite vatten eftersom jag inte ville ha den så sur). Rör ner gelatinet i kesellan och grädden, häll upp i glas och ställ in i kylen en timme.

Jordgubbssås
100 g frysta jordgubbar
1 gelatinblad

Blötlägg 1 gelatinblad i 5 min. Tina jordgubbar och mixa. Värm i kastrull och ha i gelatinet och rör om. Låt svalna lite innan du häller det över pannacotta. Låt stå ytterligare ca 4 timmare eller över natten. Eftersom jag hade ont om tid ställde jag den i frysen i ca 40 min och sen i kylen ca 2 timmar, det gick utmärkt!

Orginalreceptet finns i GI för hela familjen på sida 150. Där använder dom 2 burkar kesella lime och jordgubb men det fanns inte på affären här utan jag fick ta vanilj. Jag bytte dessutom ut en burk kessella mot grädde eftersom som jag vill ha ner kolhydrathalten. Kan tänka mig att det blir mer smak om man gör som man ska. De hade även med 1 msk hackad mynta och rivet limskal i pannacottan. I Mickes pannacotta hade jag även i socker som i riktig pannacotta! Det går kanske inte att jämföra denna med en pannacotta gjord på vit choklad, grädde och socker men den duger helt klart!

Till Sara och Elisabeth: På tisdag på vårt "tisdagssvull" ska ni få avnjuta denna efterrätt, våga inte testa innan! :o)


Torsdag
Ska åka och vibba med Elisabeth och Alex om ett tag, sen ska jag hämta Felix och åka med honom till läkaren. Han hade krupp i natt och vi måste träffa doktorn för att få någon medicin utskrivet för att underlätt andningen. Han har dock sovat bra i natt men han verkade ha det lite jobbigt... Han klarar inte av att hosta upp slemmet, hoppas vi får något som underlättar för honom.

Have a nice day!

3 kommentarer:

Skolgatan sa...

Hejje!

Du har nått att hämta på min blogg:-)

KRAM

Skolgatan sa...

Tack för receptet,låter ju lätt sånt gillar jag:-)

Sara sa...

Jag lovar :-)