torsdag 22 januari 2009

Vilken idiot 1 och 2

När Felix var 7 veckor åkte han och jag till Coop för att handla. Träffar där en gammal klasskamrat som utbrister:

- Fan Ylva, va fläskig du är!
- Ja men tack, jag har nyss fått en bäbis.
- Ja va roligt, va blev det?
- En pojke, vi har dock fått veta att han har Downs syndrom men det går bra ändå!
-Neeeej fy faaaaaan! Usch!!

Bla bla bla.....

Vilken jävla kommentar va? Först är jag tjock och sen är mitt barn ett enda "Nej fy fan, Usch! Blev rätt ledsen... Hade någon jag träffat sagt så idag hade jag gett på moppo, jag lovar!
Vilken idiot 2
Läser idag på FL att det är hemskt att få ett barn med downs syndrom och att det är en stor sorg. Jag undrar just när det där hemska ska komma med Felix och den där stora sorgen väntar jag fortfarande på. Det var en chock för oss att få beskedet men jag kan inte kalla det sorg. Det blev inte som vi tänkt oss men det var eller är inte hemskt!
Okunskap, klumpighet och respektlöst!

12 kommentarer:

Marica sa...

Det finns människor till allt!
Skulle detta skett idag skulle du vart mycket starkare och haft svar på tal för att du vet vilken guldklimp du har fått äran att bli mamma till!

Min Gabriel 3.5 år har ett stort födelsemärke på kinden.. det kan vi bli påhoppade var som helst om t ex kön på ica att det måste vi ta bort, eller har han slagit sig på kinden eller har brorsorna vart i farten... Nu kan jag oxå svara för mej men i början stod jag bara och tog emot.. det skulle jag aldrig göra idag! Man växer med det och blir stark lixom!

Duktig du är som går ner i vikt så fort!

Kram!

Lena sa...

Ja den personen kan man verkligen kalla för Idiot.

/Lena

Marika sa...

Håller med den föregående "Marica" det finns människor till allt!
Man tycker att dom borde kunna tänka innan dom pratar...

Marika.

ylvisen sa...

Ja iaf någon gång....

Linns mamma sa...

Klumpiga människor finns överallt. Som här på jobbet t ex. När serien En annan del av Köping gick, kläckte nån i fikarummet kommentaren: Vilket himla bekymmersfritt de lever i den serien, varpå min sambo kontrar med: ja, du kan få låna vår L om du vill!! Det blev pinsamt tyst och ingen sa något mer.

Linns mamma sa...

Ylvisen, jag glömde den "bästa" kommentaren vi fått. När L föddes och vi talade om att hon hade DS.
"Jaha, ni ska se att det går nog över".
Stod som frågetecken och undrade vilket århundrade vi levde och att det är sorgligt att folk inte vet mer.

ylvisen sa...

Ja herre gud, det var ju korkat!

stina sa...

Det är ju den jävla idioten som är ett stort nej men uch såna som han är jobbiga ska vi säga till hans mamma att stackars dej som fått ett sånt barn me dessa fördommar

Barbro H sa...

Trodde nästan inte att det fanns såna hemska människor. Usch!
Dom verkar ju inte tänka alls innan dom öppnar munnen.
Så fin han är eran Felix.

ylvisen sa...

Ja jag vet inte om jag haft otur att träffa många människor som sårat eller om jag tar åt mig för mycket. Jag har vänner som aldrig fått höra något otrevligt så det är väl olika!

Tack för att du läser!

cpmamman sa...

Det är fruktansvärt att det år 200jävla9 fortfarande finns så mycket fördomar! Usch vad tråkigt att höra. Det mesta består av sån okunskap och rädsla. Din kille verkar så underbar och är jättefin!

Vi som är "annorlunda" (vem som ni satt normen) får tyvärr förse oss med stålhätta ibland. Kul med en till kille på badet. Gemenskap är guld värt i våran lilla värld.

malin sa...

tur att inte jag var med när den där klasskompisen sa så. om det hade varit nu iallafall. hade slått till hon/han seriöst:O hur kan man säga nåt sånt?