måndag 12 januari 2009

Tänk om jag hade en pedagogisk lektant

Ja precis en sån skulle jag behöva. Hon skulle kunna bo i en garderob och jag skulle kunna plocka fram henne vid behov. Det behöver förresten inte alls vara en kvinna, en lekgubbe går precis lika bra!

Personen skulle kunna träna med Felix vid en speciell träningsplats med samma rutiner varje gång. Fixa iordning allt material som ligger och skräpar här, se till att ordramarna kommer på plats där jag tänkt. Fixa teckenpärmar, ordna träningslådor och dessutom använda dom! Det är ett stort problem här hemma, jag har grejer men dom används inte så värst ofta... Hittar aldrig rätt tillfälle och lusten är ofta borta. Man ska ju oxå bara vara mamma och det är jag, men jag är lika mycket lokalvårdare och tvättstugeanställd. Mitt i allt är man fru oxå, det känns som det är lite si och så med den rollen just nu, men småbarnsåren är ju tuffa, det vet jag!
Det hade varit så underbart om någon kunde leka på Felix nivå, härma, ligga steget före, krypa runt där på golvet, fixa och dona istället för att han ska hamna vid TV:n så fort man ska göra något för att slippa ha honom hängandes i ena benet. Ibland är jag duktig och har honom med i det jag gör men då har jag Jack hänger i benet istället och det blir inte bra iaf....

Helst av allt önskar man ju att man hade någon som lagde maten, fixade tvätten och städade så jag kunde vara med barnen men så går det ju inte att ha det. Jag tänkte ett tag skaffa städhjälp men ändrade mig sen. Om jag svabbar golvet en dag så är det nerkladdat igen dagen efter och då känns det ju extra tråkigt att ha betalat för det.

Nu när nätverket kommer igång ska jag försöka skärpa till mig lite. Både Micke och jag är hyffsat duktiga med Felix till vardags och jag tror att man kommer långt på det med MEN för Felix språkutvecklings skull får vi nog skärpa oss en aning och se till att man gör rätt saker, så att liksom träningen får en mening.
Jag vill ju så gärna att han ska få ett språk, varför är det då så svårt att få något gjort....??

2 kommentarer:

Sara sa...

Jag tror du måste bestämma tex. onsdagar kl 17 då sätter jag mig ner med Felix.. Släpp allt annat vad mamma, fru, tvätt o städtant heter..:-) Det är det enda som fungerar för mig om jag har nåt som jag vill göra men inte riktigt "hinns" med..

Bara ett litet tips från mig :-P

Kramis

Carina - den gråa pippin sa...

Varför inte ta ett brejk i det dåliga samvetet och bestämma dig för att vara mamma på heltid. Låt dagis köra träningen - för de fixar väl och donar med Felix. Passa på att under de sista dagarna i föräldraledigheten att vara bara mamma.
Jag känner så himla väl igen det där med att man vill träna och träna, men att det bara skiter sig hela tiden.
Om ni är "bara" föräldrar och tar Felix för den han är för stunden, så kommer ni att märka att ni faktiskt tränar mer än ni tror. Även om man inte har en viss tid avsatt.
Vår Felix har lärt sig massor av ord framför tv'n. Det märker vi när han tittar på sina filmer för tjugonde gången i rad och han sitter och pratar och fyller i replikerna. Så det går alldeles utmärkt att titta på tv och samtidigt lära sig att lyssna på vad de säger och sen försöka öva själv. Härma - precis som man ska göra i träningen - det gör han själv framför tv'n när han sitter där.
Sen blir det ju träning när man räknar köttbullarna på tallriken samtidigt som man någon gång tecknar köttbullar och även räknar med tecken.
Det finns massor av saker som händer som ÄR träning i vardagen utan att man tänker på det. Uj vad jag tjötar.
Kram på dig