torsdag 22 januari 2009

Två veckor med nya livet!

Nu har det två första veckorna passerat med ett nytt och sundare liv. Det har gått över förväntan och jag har tappat 3 kg! Jag har ätit strikt LCHF-kost (low carb high fat) vilket innebär mindre än 20 g kolhydrater per dag. Någon dag har det givetvis blivit mer men jag har gjort ett seriöst försök. Det är inte alls svårt att räkna ut kolhydrater i gram, det står på förpackningarna. Det finns kolhydrater i det mesta och man lär sig fort vad det är mycket i respektive lite. Sen har jag inte brytt mig om hur mycket kolhydrater det är i en tomat tex, så strikt orkar jag inte vara. Däremot sånt som jag vet att det är mycket i har jag försökt skippa så som ärtor, majs, banan, pasta, bröd, potatis, sånt som växer under jord, vitt mjöl och så klart godis, kaffebröd osv.

Har ätit mer grönsaker än frukt, ska man äta frukt är det bättre att välja sura frukter eftersom frukt annars innehåller mycket kolhydrater och triggar sockersuget, sen är det ju klart att det är bättre att äta frukt än choklad.

Sockersuget har minskat och det känns inte jobbigt på kvällarna eftersom att om jag vill kan jag ta finncrisp med en tjock skiva brieost! Jag har lagat god mat, mycket fett, avokado, grädde, lax, kött, kyckling, feta såser, tacos, omeletter osv. Jag har använt mig mycket av GI-recept och i vissa fall anpassat dom för att få ner kolhydrathalten. När vi har haft fika här har jag oxå ställt fram en brieost och finncrisp eller ryviita som är bra alternativ.

Jag mår oxå mycket bättre och är piggare! Har kommit igång med motionen oxå, skönt!

Jag kommer ju inte sluta att äta godis men att leva efter LCHF är en ganska schysst livsstil. Efter att ha varit viktväktare en gång i tiden så känns detta otroligt lyxigt. Den 21 februari är dock stora moffardagen, bra att ha något att se fram emot, jag är dock en stor godisråtta! Först shopping med Sofia och sedan en stor matorgie på kvällen, fatta va dåligt jag lär må... ha ha! Hur som helst så mår jag väldigt bra nu!

2 kommentarer:

Skolgatan sa...

Du är jätteduktig! Skönt att sockersuget har släppt,det har mitt med:-) Finncrisp och brie har blivit min favorit också,jättegott!

KRAM

ylvisen sa...

Bra, då vet du vad du får när ni kommer hit!

kram