onsdag 20 maj 2009

Vad sägs om lite vin? Jag bjuder!

Ja ikväll bjuder jag på vin för den som vill ha. Ta en stol och sätt dig i soffan! Rött, vitt? Mycket? Lite? Eller du kanske vill ha en öl, det går oxå bra! Lite sällskap är inte fel. Vad ska vi prata om? Vad vill du veta? Ofta leder samtal in på vårt liv med ett barn som inte är som andra, ikväll väljer jag dock att kalla det att alla andra barn inte är som Felix :)
Många tror att vi med ett handikappat barn går miste om saker men egentligen är det faktiskt tvärtom. Kanske svårt för många att förstå? Ett liv som tar en stor vändning ger ofta ett uppvaknande. Ger nya erfarenheter. I vårt fall där vår mellanson Felix föddes med downs syndrom är det vi anhöriga som fått en spark i arslet rent ut sagt. Otroligt nyttigt, givande! Förresten kallar jag aldrig Felix för handikappad även om han faktisk går under den kategorin, jag brukar säga att han har ett funktionshinder.

Om jag kan sprida min kunskap till någon som innan trodde något annat är jag otroligt glad. Att avliva gamla okunskaper är bland det bäste jag vet. Det är omgivningen kring Felix som sätter de största gränserna för honom, det är omgivningen som är problemt, Felix har inga problem med andra människor och kommer förmodligen ha en fin inställning till andra människor i framtiden.

För er som kanske blev sugna på vin via facebook och kanske inte vet vill jag berätta att vi använder stödtecken för att prata med Felix för att förtydliga det vi säger. Felix i sin tur, som ännu inte har så stort ordförråd hjälper tecknandet honom att göra sig förstådd. Han går på vanlig förskola och leker som andra barn. Han skrattar och busar med sina brorsor! Älskar att se på film och äta godis. Jag är övertygad om att hans extra kromosom är en charmkromosom, den extra kromosomen gör att det är något som lyser i hans ögon, han har något speciellt som inte går att ta på, ni som träffat honom vet ;o)

6 kommentarer:

Marika sa...

Jag tar gärna en öl! ;-) Men vart det där med facebook kom in fattade jag inte? Jag är ju lite trög!!!
Har föresten kollat efter dig där, på facebook men det var ett tag sedan, hittade dig inte!
Ha en trevlig kväll!
M.

ylvisen sa...

La ut en inbjudan på facebook, tänkte kanske man kunde få någon ny läsare!

En öl framtagen! Kram

Marika sa...

Tackar, det ska bli gott!

Nu ska jag se om jag hittar dig då!

Skolgatan sa...

Jag tar gärna vin,rött(men det tveka du väl inte på;-))

Jag har ju träffat Felix så jag vet vad du menar:-) Mycket bra skrivit(säger man skrivit??)

Trevlig kväll!

KRAM

ylvisen sa...

Tack det samma Jessica! Sköt om er!

Saknar er! kram

stina sa...

ja vin är alldrig fel,och jag har bara träffat Felix en gång men vet med säkerhet att det är en charmkromoson
kram stina