fredag 28 augusti 2009

Effektivt med tecken!

Jag visade Felix veckoschemat imorse som vanligt och berättade och tecknade att det var fredag, den gula dagen. Vi tittade på bilderna att det först var dax för dagis osv, han blev sen glad när han såg att vi skulle äta pizza i kväll. Han tecknade pizza och skuttade iväg.

Väl hemma och Felix började bli hungrig kom han och tecknade välling. Jag berättade med ord och tecken att jag snart skulle åka och hämta pizza. Ja pizza, tecknade han och skuttade åter igen iväg. Jag gick sen ut bakvägen eftersom vår ytterdörr krångar och man måste ha en nyckel för att stänga den och jag hittade ingen. Felix tittade på mig igenom altandörren och såg frågande ut. Hämta pizza, tecknade jag, pizza tecknade han. Skutt skutt....

Micke som var ute och klippte gräset med hörselkåpor tittade på mig och jag tecknade: Vad vill du ha? Han tecknar flygplan. Ok tänker jag, en Linda alltså (hans syster har flygplan som sitt personliga tecken och en köttfärspizza som han gillar heter Linda). Sätter mig i bilen och backar ut, tittar åt Mickes håll och han tecknar: Köp godis! Synd att jag fattade vad han tecknade för nu är jag proppmätt och godisen ligger som en klump i magen.... Annars är det himla effektivt med tecken, så använbart i många situationer!

7 kommentarer:

Carina - den gråa pippin sa...

Ja visst är det underbart med tecken. Vi använder oss också av det när det gäller att kommunicera med hela familjen genom fönsterrutorna.

Pillan sa...

Shit vad praktiskt med tecken! Liite långsökt med flygplanspizzan för min del, men jag såg framför mig hur Felix skuttade av glädje! Härligt!! Natti

Kerstin B sa...

Det är så häftigt när tecknen kommer igång som kommunikation båda vägar.

ylvisen sa...

Ja det är helt fantastiskt! Det borde ni lära er ni som inte kan ;)

Marica sa...

Ha Ha det är ju gör bra och smidigt att ni kan använda det hela familjen!!! Duktiga ni är! Kram.. både godis o pizza är ju såå gott :-) ska just gå iväg till kiosken där borta där Ebba bor och köpa lördags godis!!! Kramiz!

Sara sa...

Åh va roligt, jag ska oxå lära mig..

Har börjat lite smått med barnen på min förskola i samlingarna: hungrig, mätt, äta, dricka, färdig :-)

Det går sakta men säkert, barnen är hur duktiga som helst.. Bättre än en annan i många fall, de kommer ihåg allt på en gång..

Ska komma på träningsläger hos Er:-)

Snart är det den 11/9, längtar..
KRAM

ylvisen sa...

Sara, jag ska lära dig allt jag kan! :)

Ja det ska bli mysigt och hänga på stan!