måndag 3 augusti 2009

Inskolning 1 och 2 (obs ny text på slutet)

Jack har börjat på Felix gamla avdelning, Micke sköter den inskolningen. Felix har börjat på en större avdelning för barn mellan 3 och 5 år. Jag har ledig måndag idag och följde med Felix till sin nya avdelning. Han blev glad av att se sin Malin men när hon kom för nära ville han gå ut igen :) Sen kom det någon mer vuxen och sen en till och då blev det lite för mycket för honom. Jag fick bära honom in och då gick det bättre, han började leka på en gång och jag pratade med Malin om hur sommaren hade varit osv. Jag gick en kort sväng på avdelningen och kom sen tillbaka till Felix, han såg mig och tecknade skor och gick ut i hallen för att gå hem igen. Ett tydligt tecken på att tidsuppfattningen kan vara lite svår för personer med Downs syndrom. Lockade iaf in honom på avdelningen igen och det gick hyffsat bra, han tycker nog att det är lite konstigt att jag är med på förskolan. Imorgon och förhoppningsvis resten av veckan behövs jag inte alls, vi ska prova så iaf.

En sak blev jag dock funderad över! Malin är Felix resurs och jag har fått uppfattningen om att hon är där för hans skull i den mån hennes schema täcker hans tider. MEN jag upptäckte att hon även har andra inskolningar på nya barn, hm.... varför undrar jag? Ska forska i det! Malin är en toppentjej och helt kalas, inget ont mot henne! Men varför är det något hela tiden?

En timme senare efter samtal med enhetschefen. FElix resurs är inte enbart hans resurs utan täcker även upp för en annan i personalen som inte jobbar heltid. Svaret på frågan varför M även har andra barn att skola in blev att de hade gjort bedömningen att den pojken var så stor och att inskolningen säkerligen skulle bli ganska lätt. Det var oxå så få barn som skulle skolas in så det var inte aktuellt att M skulle ha ytterligare barn att skola in. Min undrar blev ju då så klart att om det nu är så få nya barn förstår jag inte varför M var tvungen att ha en inskolning överhuvudtaget utöver Felix.... Men nu är frågan utredd och det känns bättre! Visar det sig att något sen inte fungerar reder vi ut det då!

9 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Ylva :)

Va roligt med en kommentar från en gammal Tillbergabo. Tyvärr känner jag inte igen dig på den lilla profilbilden du har. Även om jag förstorar upp den så blir den väldigt liten. Men, antar att vi träffats förut :)

Vart har du tagit vägen nudå? Lämnat Tillberga alltså?

Marika sa...

Man får inte slappna av och känna sig lugn någon gång när det gäller förskolan, då hittar dom på nåt bakom ryggen på en, sliter och drar i personalen för att kunna spara in några kronor här och där! Man måste ha sten koll och följa varje litet nytt steg rektorn tar...
Så är det här hos oss i alla fall! (Nästan) ;)
skönt att det löste sig i alla fall!

Linda sa...

Bra att du kollade med enhetschefen, hoppas det kommer att fungerar bra nu för Felix. Kram kram

Anna sa...

Hos oss är det så att resursen är ett tillskott till avdelningen och jobbar med alla barn, så att även all annan personal ska kunna känna barnet som behöver extra tid & stöd.

MEN våra resurser (två heltid på tre DS-barn) kan teckna, är erfarna osv så de jobbar med "våra" barn och håller i träning etc. så de är ju med våra barn mer än de andra.

Fördelen är att det inte blir tok-kris om resurserna är sjuka. Vilket ju händer...

Hoppas att det kommer att funka med Felix!

ylvisen sa...

Hej Anna!

Låter bra som ni har det! VI har det liknande tack vare att det finns ett till barn på avdelningen som behöver tecken som stöd som gått där ett år innan felix började. I vårt fall är det lite dock så att m används för att få ihop schemana eftersom inte alla jobbar heltid, jag får känslan av att hon utnyttjas lite typ. All personal kan tecken hyffsat, hans resturs är jätteduktig, min förhoppning är att alla ska bra kalas på på tecken :)

Tack för kommentarer! Hur var adressen till din blogg nu igen?

kram ylva

Anna sa...

Jo det är klart att dom utnyttjas, så är det nog överallt... vi har en bra förskolechef som går att prata med men det blir nog svårt för henne att prioritera ibland.

Nu har M & L börjat på storbarn (eller ja, M är hemma & är sjuk men ändå) och där är dom lite mer tecknande för det har gått såna barn där förut, så det ska bli skoj. De som inte kan verkar vara jätteintresserade så det är bra. Några "vanliga" personal på småbarn tecknade men inte alla.

Jag finns på http://iannashuvud.wordpress.com

Kram!

Unknown sa...

Ja, jag tvekar inte en sekund över att jag känner igen dig! Har alltid haft ganska bra minne så! :-) Och visst kände jag igen dig på bilden till inlägget som du länkade.

Du lämnade alltså Tillberga för Hökåsen. Får man fråga vart i Hökåsen ni bor? Själv har man slagit till med en ännu större flytt och övergett staden för Helsingborg. Trivs riktigt bra här redan :-)

Unknown sa...

Tack Ylva :-) Hoppas verkligen att man kommer in i arbetslivet så fort som möjligt härnere :-) Ju mer jobb - desto mer shopping! haha.

Okej, skönt att ha så nära till vatten på sommaren iaf, det är ju toppen. Förstår att det kan bli lite mycket ibland, du får ta en avstickare och lämna barnen till din make ett par dagar :-)

Marica sa...

Hmm ja alltid är det nåt.. men hoppas detgår fint annars får du ta tag i det sen och ge dej inte!! Kram!