tisdag 18 oktober 2011

Extra år på förskolan eller inte!

Hm, vi står inför valet av att låta Felix gå ett extra år på förskolan eller följa sina jämnåriga till förskoleklass nästa höst. Tanken var först att han skulle följa sin årgång till "vanliga" skolan men nu vet jag inte....

Vi har haft bra möte med rektorn på skolan och han har varit positivt till att Felix skulle börja här ute där vi bor. Dock känns Felix fortfarande så liten och har inget bra språk och jag känner mig tveksam till hjälpen han kommer få på skolan (gillar ju personalen som är där men vet inte riktigt hur det är med kunskapen när det gäller Felix osv). Ingen på skolan kan teckna (än) och ingen av dem som nu jobbar där känner Felix. Det bästa vore om hans nuvarande resurs kunde följa honom men hon pluggar till och från och dessutom vet jag inte om hon vill (eller för den delen får). Givetvis kan det blir jättebra men tyvärr så växer teckenkunnig, ärtig, utbildad personal inte på träd :) Felix är dessutom ganska tydlig med vem han gillar och inte. Personalen måste dessutom ha tålamod, vara stark och snabb he he :)

Vi har iaf bestämt oss för att låta Felix prova att gå något år i den "vanliga" skolan och se hur det går. Funkar det inte får han byta till någon skola inne i stan.

Nu vet jag inte vad jag vill, eller vad vi vill. Det känns som om det vore bra att han gick ett extra år på förskolan. Ska man gå på magkänslan eller skjuter man bara "problemet" på framtiden?

Hur har ni tänkt? Eller vad tycker du? HJÄLP!




- Posted using BlogPress from my iPhone

16 kommentarer:

Ann-Charlotte sa...

Vi är precis där ni är! Och nej, jag kan inte säga att vi beslutat något. Först var vi helt inne på ett extra år på förskolan. Men när vi pratade med pedagogen där så känns det som om hon ändå är mer "en i gänget" med sina 06-kompisar. Hos oss är den F-2-klasser som gäller och man kan faktiskt tänka sig att gå två år i F-klass istället, för att vänja sig vid den nya miljön. Men allt hänger på vilket stöd hon får i nya skolan. Och där har vi inte fått något svar ännu. Vi har några andra mindre, privata alternativ som vi även tittat på - men där kan man inte veta om vi får plats alls. Det är kö ...

Skolgatan sa...

Vi ska ju ha kvar Ebba ett år på dagis,allt funkar så bra där och hon leker mycket med årgången under. Tycker det har hänt så mycket med henne det sista året och jag tror hon utvecklas bäst i en miljö hon känner sig trygg i,skolan är ju ny och främmande...

Min dröm är ju att få med Jenny upp men hon har ju Tuva också vet jag inte om hon vill.

Men visst är det svårt!

ylvisen sa...

Lotta: Kul att hon är "en i gänget" och det låter klokt även med två år i fsk-klassen. Felix är ensam kille bland 06:orna och sen är de bara ett fåtal tjejer som han kanske inte leker så värst mycket med. Svårt. Sen beror det ju förstås på vilken hjälp han skulle kunna få i skolan, det måste ju också undersökas precis som du skriver. Tack för svar!//Ylva

Jessica: Vi har ju pratat om detta tidigare och jag tycker det låter bra som ni tänkt göra för er del, det lutar lite så för oss med. När jag dessutom tänker på vad jag skrev ovan till Lotta så känner jag att det blir nog bättre om han får flyttas upp tillsammans med ett gäng killar oxå, han blir ju rätt ensam med tjejerna och det är ju just en sån sak som kan bli lite jobbigt, den sociala biten :( Så himla svårt. Ska ta ett möte med dagis/skola igen tror jag.//ylva

Jenny H sa...

Åh vilket viktigt ämne du berör här Ylva!!

Förstår att tankarna är oändliga hos er föräldrar om va som är bäst för just erat barn. Det är nog väldigt individuellt vad som är bäst, beroende på många faktorer. Utvecklingsnivå, rätt balans i utmaning, socialt osv.

Eftersom jag jobbar med Ebba så försöker man ju hela tiden se till vad som är bäst för just henne. Det som känns avgörande för att ha henne kvar ett extra år på förskolan är ju att hon har ett år till på sig att mogna och sen som Jessica skriver så har hon riktigt fina vänner i årskullen under sin egen.
Möjligheten att även gå ett extra år i förskoleklass kvarstår ju den med även om hon blir kvar ett extra år på dagis.

Jag vill självklart följa Ebba men jag har ju som sagt även en tuva som jag oxå vill följa! Vill inte släppa någon av dem! Jag tror/vet dock att det beslutet inte kommer ligga hos mig... Men jag VET att det kommer bli bra hur det än blir. Det kommer jag se till!!!!!

Jag hoppas ni hittar ett beslut som passar er bra! Senast idag sa min chef att hon tycker det är klokt att inte stressa iväg barna till skolan när de har möjlighet att vara kvar ett år i en stimulerande miljö där de kan fortsätta utvecklas i sin takt!

Kramar!!

ylvisen sa...

Jack Jenny! Du är klok! Sitter i bilen just nu så jag ska läsa igen sen vad du skrev. Tack och kram

ettnyttliv sa...

Max är ju bara 4 1/2 halvt. Men vi har funderat på att vara ett extra år på förskolan. Får väl se om vi tänker lika, om något år ;) men vi känner att han har många kompisar i årskullen under och det känns bättre gå ett extra år på förskolan, än kanske känna att man ska gå ett extra år på 6 års, förskoleklass eller 1:an på skolan. Tänkte att ett extra år på förskolan, där han är "äldst" ett extra år, kan vara bra för mognaden ;)

Kerstin B sa...

Vi är inne på att ha det "som vanligt" alltså gå upp i förskoleklass som tänkt. Clara har inga kompisar med sig från dagis upp i skolan så hon hamnar i en ny grupp av kompisar. Vi vaklar nu och kanske låta henne gå två år i förskoleklass men de klasserna är mycket större än 1orna... Det är så svårt. Vi har även möjlighet att välja särförskoleklass på samma skola som hon ska gå om hon går vanlig skola.

ylvisen sa...

Ett nytt liv: Tack för svar! Visst är det svårt... Håller med dig om att det känns rätt skönt om de får ett extra år att mogna på och som i Felix fall förhoppningsvis hinner få ett bättre tal. Hm... Inte lätt!//Ylva

ylvisen sa...

Kerstin: Clara verkar vara en redig tjej och det verkar som om ni har stort stöd i Rigmor oxå och att ni haft bra språkträning som funkar. Där känns det som att vi ligger långt efter. Felix vill inget, bara blåsa tussar :) Jag tror Clara skulle fixa det bra men det är ju synd att det är så stora klasser.//ylva

Jag rockar fett! sa...

Tjaba! Jag tycker oxå att han ska upp i skolan. Låt honom i så fall gå två år i förskole klass.
Jag inbillar mig att skolan har bättre resurser och möjligheter än vad dagis har.
Det blir tuft för honom första året men med rätt stöd kommer det bli bra.

Malin sa...

Thea går ett extra år på dagis nu och vi är jättenöjda över det beslutet. Det är en 5-årsgrupp så det är lite "förskoleklass light". Kanske hade jag tänkt annorlunda om det hade varit en syskongrupp med många små eller om det bara var en massa fri lek dagarna i ända. Sen är tanken att hon ska hänga med sina kompisar i skolan, precis som du skriver, så länge det känns bra och hon utvecklas och är en i gänget. Kram

Malin sa...

Jag tycker inte det är att skjuta problemet på framtiden, de utvecklas ju mycket på ett år. Tror Thea och Felix är lite lika i tal och kommunikation, de klättrar och springer bättre än de pratar =) Men Thea har utvecklats jättemycket nu de senaste månaderna så det finns hopp!

ylvisen sa...

Jag rockckar fett: Hm säger du så blir ju skolan ett hett alternativ....men jag vet inte hade nästan bestämt mig för ett extra år på dagis. Det beror ju så mycket på VAD han får för hjälp på skolan osv. Det känns oxå fel om man drar igång värsta grejen på skolan för att se vad han får för hjälp och sen ändrar sig... men jag vet inte, blir knäpp i huvudet snart och stressad!

ylvisen sa...

Malin: Tycker det låter jättebra för Thea att gå i en 5-årsgrupp. Toppen ju! Kul med så många jämnåriga, så är det inte riktigt för Felix del. Jag tycker nog inte att han är "en i gänget" bland 06:orna tyvärr. Åh jag vet inte...

Ja de är nog lite lika de två :) Varför prata när man kan klättra och peka?

KRAM till alla snälla som kommenterat!//Ylva

Marjaana/Elias mamma sa...

Hej, vi tänkte först att Elias skulle gå ett extra år på fsk. Men sedan märkte vi att han blev jättetrött av att ha så många barn omkring sig och kom inte riktigt till ro och leka med något själv. I år är barnen delade i 4 grupper just för att få ner tempot och det passar honom mycket bättre. Men så mycket mer än sina 15 timmar i veckan fixar han inte. Så vi kommer att söka till särskola till nästa höst när han blir 6.

ylvisen sa...

Marjaana: Det låter klokt det oxå, hm man blir inte klok på nåt :) Skönt att ni vet hur ni ska göra. Jag märker inte av att Felix blir trött så där direkt men givetvis skulle det passa bättre med en mindre grupp. Tack för info! Svårt!!