tisdag 24 februari 2009

Felix - Tur i oturen?

För ungefär ett år sedan fick vi höra att det var tur i oturen att Felix inte föddes med några andra fel än just Downs syndrom (ds). Även om jag ibland kan förstå hur dom tänker så klingar det så illa i mina öron, man pratar om mitt barn! Det är inte fel på Felix, han är inte otur! Han är bara en vanlig liten kille med lite extra behov. Han älskar oss precis som vi älskar honom. Han är en alldeles vanlig brorsa som bara behöver lite extra stöd och hjälp.

Själklart är vi tacksamma över att han slapp hjärtfel eller problem med tarmarna som ibland förekommer hos nyfödda bebisar med ds men hade så varit fallet så hade vi antagligen klarat av det med. Jag upplevde mycket i början att folk såg problemen och inte Felix.

Så, om du är ute och springer, snubblar på en sten och samtidigt tappar nycklarna i en brunn, då har du attans med otur men om du får ett barn, fyllt med kärlek och bus kan man väl knappast kalla det för otur?

3 kommentarer:

Marika sa...

Nej, jag tycker att det känns mer som tur en otur!
Jag tycker i alla fall att det är tur att just jag fick ett barn med ds! det är inte så höga odds och jag brukar sällan vinna på lotterier!

cpmamman sa...

;) Den insikten får man inte fören man upplever det gudomliga med ett unikt barn! Men jag tror att ju mer vi tjatar om det destor mer kan folk kanske förstå?!

Fortsätt skryt om din fina felix!

mamma sandra sa...

Jag håller med, mer tur än otur!