torsdag 12 februari 2009

Svullotorsdag

Sara är bortrest så egentligen var svullolunchen flyttad en vecka men eftersom jag ändå skulle äta lunch kom Elisabeth och barnen förbi och åt iaf. Först var vi och vibbade tillsammans och jag åkte sedan hem för att förbereda lunchen. Elisabeth åkte med Emma till frisören för att klippa av henne håret efter att ha haft alldeles för många morgnar med skrit och gråt. JAG VILL INTE HA STÖKIGT HÅÅÅÅÅÅÅÅÅR!!! Elisabeth har tröttnat och Emma gick med på att klippa sig.
Se så fin hon blev!


Coola hjärtan!

Vi åt trattkantarellsoppa. Det var jättegott, färgen var inte så spännande men smaken var god! Till efterrätt åt vi varma jordgubbar och blåbär och massor med grädde och lite flagad mandel på toppen!

Receptet är taget ur LCHF-kokboken. Nästa gång ska jag även göra ostflarn som enligt recept ska vara till!


Alex glad efter att ha fått både grädde och kaka. Undrar just va hans mormor säger om det?
Jack var minst lika glad? Undrar vad hans mormor tycker om det intaget med kakor och grädde?


Efter maten fick Emma pyssla.
Ibland kan man behöva lite hjälp av mamma.
Det färdiga resultatet!

10 kommentarer:

stina sa...

Å va fin i håret..Ja just de halsfluss de är ni stam kunder på jag har en fråga doktorn ville operera bort mandlarna efter 5 flussar fattar inte varför har ni oxå fått det erbjudandet?

Marika sa...

Det var en nyttig Svullotorsdag! Själv har jag ätit kakor och sockerkakas smet! Bläää kräks snart! Dåligt samvete har jag nu också!!!

Barbro H sa...

Tack för att jag fått se vad ni hittat på idag.
Jag som enl mina arbetskamrater är en riktigt "matpolis" ska nog inte kommentera vad barnen åt. Klart att man måste äta godsaker enstaka gånger.
Vill gärna ha recept på soppan. Jag älskar svamp.

blomfluga sa...

Det kallar inte jag svulla direkt...mer gott ska de va då:-).... tänkte höra om du sett marikas "läger" med FUB...vore kul att se er live!!! Det verkar vara ett toppen läger med Christina som skrivit bra bok...m.m...läs på Marikas sida!

Skolgatan sa...

Vad gott med svamp-soppa!
Fint hår med hjärtan:-)

Vi ska ha rummet uppe till pyssel och gästrum,det blir väl bra?

Kram

ylvisen sa...

Soppreceptet:

400 g blandsvamp (jag hade trattisar)
2 grönsaksbuljongtärningar
8 dl vatten (jag hade 6 dl)
3 dl grädde
salt och peppar (jag hade inget salt med lite svartpeppar och cayennepeppar)
en gul lök

Jag fick tre påsar med trattisar av Elisabeth. Jag kokade bort vattnet och tillsatte en rejäl klick med smör och brynde svampen tillsammans med löken. Sen i med vatten och buljong. Sen mixade jag soppan och tilsatte sen grädden, kokade upp och klart!

Ingen speciellt alltså men väldigt gott!

E Hayman sa...

Tack så mycket för maten, den är gott med trattkantareller.

E Hayman sa...

ja ibland vet jag inte vad jag skriver, jag menar ju att det är gott med trattkantareller fast jag skrev

citat: Tack så mycket för maten, den är gott med trattkantareller.'

ja skulle skriva det är gott med trattkantareller

Kramen till damen

ylvisen sa...

Så lite så, säg åt din mamma att jag skrivit receptet här!

Damen tackar för kramen

Sara sa...

What the f.... hihi jaja så är det när man åker bort... Sånt man får stå ut med..

Såg ut som att ni åt en mycket god soppa, jag som älskar svamp :-)

Får hoppas på svamp igen...
Kram kram