fredag 27 mars 2009

Har Felix armar växt?

Var till BVC igår med Felix på någon typ av 3-årskontroll. Han vägde 13.5 kg och var 86 cm lång. Han har inte växt just någonting på länge men ändå är det precis som om han blivit längre? Jag förstår inte riktigt hur det går till. Helt plötsligt når han upp till dörrhandtagen i hela huset. Tidigare nådde han bara upp till ytterdörrens handtag, vilket har lett till att vår ytterdörr alltid måste vara låst. Innerdörrarnas handtag sitter högre, varför gör dom det egentligen? Hur som helst så upptäckte vi att källardörren stod öppen och han och Jack stod där och tittade. Felix var överlycklig och Jack lika så. Blev lite rädd eftersom Felix har en tendens att putta Jack när han tycker att han ska gå någonstans eller bara för att jävlas. Jättekul när lillebror ligger på golvet och skriker för då kommer ju någon vuxen....
Det är en jättesvår avvägning det där, Felix puttar Jack för att få uppmärksamhet, ska man då gå dit och ta upp Jack och trösta honom? Felix står där och tittar och önskar att det var han som fått kramen. Ibland försöker jag att nonchalera mycket av det som händer, eller ligga steget före innan det händer och avstyra det (vilket så klart är det bästa) för att han inte ska få uppmärksamhet för dumheter. Ibland vill man ju ändå tala om för Felix att det han gör är fel. För det är ju så att det man uppmärksammar får man mer av. Knuffar Felix Jack i golvet så kommer ju jag eller Micke... Nyss åkte Jack i golvet, Felix stod och tittade om jag skulle komma men jag gjorde inte det. Jack, den stackarna, reser sig upp samtidigt som han gråter. Felix går emot honom och stryker honom på kinden och säger "snäll" på sitt sätt, så där som vi gör när han får säga förlåt till Jack eller någon annan. Jack blir livrädd för att återigen åka i golvet... Hur i hela friden ska man göra?
Nu har vi fått vända handtaget till källardörren så att han inte kan öppna den. Vi funderade på om vi skulle sätta en grind på insidan av dörren men har inte bestämt oss än. Man ser liksom framför sig hur man ska gå ner i källaren och har tusen saker i huvudet, glömmer grinden och stupar över...


2 kommentarer:

E Hayman sa...

Åh va bra att man kan vända på handtaget då tar det ett litet tag till innan han når det på det hållet.

Sådär skulle vi behöva göra med våran ytterdörr då Alex kan öppna den. Fast nu får vi då låsa för jämnan istället. ;-)

Kram E

Anonym sa...

PRECIS så gör Elvira också. Puttas. Elvis sitter oskyldig och leker, putt så ligger han på rygg och är ledsen. Aj aj aj, fel, inte puttas säger jag. Elvira drar upp axlarna och ler, eller i bästa fall bara tittar på mig.

Jag tror att det är ett sätt att leka. Eller så vill jag bara tro det. Hon är väldigt mån om sin lillebror och vill inte vara elak mot honom.

Svårt, himla svårt, att veta vad som är rätt och vad som rör sig i barnahuvudet.

Kram kram