tisdag 10 mars 2009

Svar på fler frågor

Jag har fått fler frågor och svarar gladerligen!

Använder ni något mer sätt en tecken? Bilder? (www.cpmamman.blogspot.com)

Nej det gör vi inte, antar att du menar speciella bilder typ Bliss elller liknande (är inte så bra på vad det finns för alternativ så jag är inte så bra på vad de heter). Vi använder oss av teckenkort (digital bild + tecknet) och teckenpärmar (olika innehåll som färger, leksaker, djur, stor och liten osv). Man kan använda sig av bilder av en speciell situation för att förbereda Felix om vi tex ska åka och bada, man visar då bilder innan på vad som kommer att hända men det är bara vanliga bilder som jag själv tagit med digitalkameran.

Brukar barn med ds ha en långsammare utveckling? Framförallt undrar jag om det kan bli svårt med motoriken? (www.cpmamman.blogspot.com)

Ja barn med ds är senare i utvecklingen. Till en början märker man inte så stor skillnad men ju större barnet blir ju större bli skillnaden. Det beror till stor del på den låga muskeltonusen som ofta förekommer. En del barn går inte förrän dom är ca 3 år, många sitter inte själva förrän dom är över 1 år. Barn med ds har ofta svårigheter att lära sig att hoppa och cykla men kan absolut lära sig det. Sen kan finmotoriken oxå vara ett problem, Felix har tex svårt att vända memorykort eller plocka upp majskorn. Sen finns det ju en utvecklingsstörning med i bilden bland 99% av alla med ds som gör att det tar längre tid att lära sig vissa saker. 1 % med ds har alltså ingen utvecklingsstörning.

Felix har hängt med ganska bra men man märker stor skillnad mot hans normalstörda dagiskompisar. Felix satt själv utan stöd när han var 7 månader, gick när han var 18 månader och det är relativt tidigt för att ha ds. Han har alltid varit stark motoriskt och jag svårt att hålla honom för att ge tex medicin. MEN, vad jag vet så är det ingen med ds som inte lärt sig gå, däremot finns det många med ds som inte har något språk. Mitt tips till föräldrar som har barn med ds är alltså att lägg krutet på kommunikationen!

1 kommentar:

stina sa...

Han är så otroligt söt,och det är ju våran eller ja Marikas william oxå,och dom verkar va så duktiga...Jag har jobbat med ungdomar med handikapp,och de va en del som hade Ds dom är helt otroliga på att ge kärlek..
stina