söndag 1 mars 2009

Nu händer det grejer!

Jag har tidigare skrivit om att jag "anmält" mig på en BB-avdelning här i stan som en person som kan besöka nyblivna föräldrar till barn med downs syndrom om det är så att föräldrarna vill det. Den kvinnan jag pratade med då för tre år sedan försvarade deras arbete men tog mitt nummer iaf. Det var ju inte så att de hade gjort ett dåligt arbete med oss men det jag efterfrågade fanns inte och därav min idé. Hur som helst så har jag inte hört något på tre år även om jag vet att behovet har funnits då jag pratat med ds-föräldrar i efterhand. Antar att mitt nummer försvann någonstans eftersom ingen på BB-avdelningarna idag känner till mitt erbjudande.

Hur som helst har mina rader här på bloggen resulterat i att jag ska få komma till BB och diskutera hur vi ska gå till väga, om det går att använda mig på något vis. Det känns intressant och lite spännande eftersom jag i dagsläget känner mig väldigt oförberedd ifall telefonen skulle ringa. Fast jag vet att det skulle lösa sig bra, det kan ju inte vara allt för svårt att berätta om sitt högst normala liv med Felix! Det finns väl inget man är bättre på än att berätta om sånt man kan, jag behöver inte läsa på om mitt liv, behöver inte läsa på om Felix. Räcker om jag tar med mig huvudet och lite bilder på Felix så sköter nog mundiarrén resten.

Alla reagerar olika på ett beskedet att ens barn inte är som man tänkt. En del känner det på sig och ser barnet direkt, andra blir chockade och ser bara syndromet. Änligen kanske min lilla erfarenhet kan komma till nytta, det vi har varit med om kanske kan lugna någon som sitter i en säng på förlossningen eller någon BB-avdelning och varken vet ut eller in, precis som jag gjorde för tre år sedan. Fortsättning lär följa!

Tack Malin E och Gunilla och alla andra som är med och hjälper till!


Felix tecknar paket.

9 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!
Va roligt att det går framåt. Mamma ringde förut idag och frågade efter numret, och jag ser att hon ringt...lycka till!
//Malin E
Förresten, Ida va här hela em idag...hörde hur de satt och prata om din son ;-) Ida: Du, Elina, jag tror Jesper är kär i dig - och i mig oxå! Och så garvade de och fortsatte snacka, tydligen var Love och nån mer oxå kära i dem...;-) Gulligt. Sov gott.

ylvisen sa...

Hej!

Ja det var ett bra samtal!

Ha ha, va roliga dom är! Igår när vi hade kalas så stannade min farbror jesper i källartrappen och sjung "bro bro breja.......vad heter hon? Då svarade han Elina :o)

Carina - den gråa pippin sa...

Härligt att de ringde från BB!
Jag frågade faktiskt dr B sist vi var där angående detta att jag ville att de fick höra av sig om de ville ha en som kan prata om erfarenheter av att vara FÖRÄLDER, jag poängterade att jag inte menade medicinsk kunskap, utan förädrakunskap.
Han såg lite skeptisk ut och sa att det brukar ju hab ordna.
Sen hade vi inte tid att prata mer om det.
Så tjoa till om de vill ha fler mammor att kunna ringa. Du får väl se vad de säger.
Lycka till

cpmamman sa...

Gud vad fint initiativ! Tror att det är oerhört viktigt... Bra jobbat!

Skolgatan sa...

Vad bra Ylva! Du passar perfekt till det och sen kanske dom tillomed får träffa Felix och då försvinner ju all oro. Vi hade ju turen att träffa en som har en dotter och henne hade Camilla och Urban också fått träffat när Tuva kom så det är nog skövdes plan,jag tyckte just den biten var bra sen är jag ju inte nöjd med så mycket annat...

ylvisen sa...

Tack Jessica! Va bra att det fungerar i Skövde, då blir det nog bra här med!

Barbro H sa...

Vilken tur att de äntligen fattat vilken resurs du är för föräldrar som fått barn med DS.

Anonym sa...

Vilken jättebra och viktig sak!

Undrar om det finns något liknande för dem som liksom oss förlorat/riskerar att förlora sitt barn? Skulle vara en grej jag verkligen skulle vilja ställa upp och finnas till för!

ylvisen sa...

Ja absolut, det är ju jätteviktigt! Vet inte hur det fungerar. Jag vet inte vad som hänt er men visst är det viktigt!

kram ylva