tisdag 31 mars 2009

Redo inför morgondagen

I slutet av februari 2006 gick jag på föräldraledighet med Felix. Jobbade sen mellan september och december 2007 och fick Jack i januari 2008. Jag har alltså varit föräldraledig i ca 3 år och en månad, med undantag för de fyra månader jag jobbade under 2007. Tanken har slagit mig att min föräldraledighet nu är slut...

Hur som helst så är cykeln är hemma igen, fixad och klar! Vantarna och kläderna är genomkollade och ligger i korgarna. Jesper har berättat för pappa hur han vill ha gympapåsen packad. Min "jobbarväska" är klar, matlåda fixad. Idag-boken ligger redo med bilder och text.

Jag tvivlar inte en sekund på att Micke inte ska klara av att vara pappaledig, snarare tvärt om, han gör det nog minst lika bra som jag, säkert bättre! Men det är ju inte helt enkelt heller att bara "ta över", vi har ju våra rutiner på morgonen, vet vart sakerna brukar ligga om dom inte ligger där som bör. Ska bli rätt skönt att cykla till jobbet imorgon, slippa lämna på förskola och skola, packa väskor, fixa Idag-boken, göra matsäck till Jesper, fösa ungar mot dörren för att sen forsla dom mot bilen, bråka med Felix om vart han ska sitta. In på förskolan och hem igen. Ta hand om hemmet, handla, plocka, tvätta, ja ni vet säkert!

Imorgon ska jag kissa i fred, äta i lugn och ro, dricka kaffe utan att bli avbruten av ett barn, prata med vuxna människor. Förhoppningsvis blir jag en bättre mamma när jag väl är hemma för visst kommer man sakna barnen...

6 kommentarer:

Skolgatan sa...

Kul och tråkigt att börja jobba,det är faktiskt skönt att slippa lämna barn,jag gör ju det varannan vecka:-)

Micke kommer fixa det bra,han kanske tycker det är så kul så han vill ha ett barn till och vara pappaledig lika länge som du:-)

Lycka till imorgon! Kram

stina sa...

Ja det är alltid lite ångest när man ska sätta igång att jobba,Lycka till

Marika sa...

Lycka till!
Ganska skönt att få gå till jobbet och slippa allt hemma. Fast så klart skönt att vara hemma också, speciellt när våren kommer!

Marika sa...

Lycka till!
Ganska skönt att få gå till jobbet och slippa allt hemma. Fast så klart skönt att vara hemma också, speciellt när våren kommer!

Linda sa...

Hoppas första dagen blev bra och att du verkligen kan njuta av båda delarna nu.
Kram kram

Jenny sa...

Hoppas allt gått bra för dig på jobbet! Själv har vi kaos, så extra glad att få komma hem om dagarna...

och visst är det svårt hålla på med bloggandet samtidigt.... mkt nu...Phust...! Men solen skiner!! :)

Ha det bäst! Kram