tisdag 10 mars 2009

Svar på vanliga frågor

Jag blir glad när folk frågar mig något ang Felix som de inte vet. Jag får chansen att berätta och förklara och en annan okunskap kanske försvinner. Den personen i sin tur kanske berättar för någon annan som inte heller vet och på så vis sprids informationen om Downs syndrom (ds). Tyvärr cirkulerar mycket felaktig information i dagens samhälle.

Jag har fått vissa frågor flera gånger vilket tyder på att det inte är självklart hur det är att ha ett barn med ds och hur dessa barn lever idag. Här kommer frågorna!

Kan Felix gå på vanlig förskola? Kan ni jobba?

Ja, det kan han. Jag känner inte till något ds-barn som har någon annan lösning. Självklart kan det förekomma men jag skulle då gissa att det är något "mer" än just ds (är inte riktigt säker på den informationen). Han har två tjejer som delar på ansvaret kring honom. Vi kan med andra ord jobba som vanliga människor.

Förstår han vad ni säger eller måste ni teckna? Hör han dåligt?

Han förstår precis vad vi säger. Vi tecknar för att han ska kunna "prata" med oss eftersom han idag inte har något muntligt språk mer än vissa ord. Han förstår när man tecknar även om man inte pratar till. Enligt hörselkontrollerna vi har varit på hör han bra. Han fick plaströr för ett tag sedan p g a vätska bakom trumhinnorna.

Någon annan som undrar något? :o)

1 kommentar:

cpmamman sa...

Klart jag måste undra nu när jag just vart på en så lyckad tema vecka! Använder ni något mer sätt en tecken? Bilder?

Brukar barn med ds ha en långsammare utveckling? Framförallt undrar jag om det kan bli svårt med motoriken?